Scania startar busstillverkning i Ryssland

Scania startar busstillverkning i Ryssland Scania har beslutat att uppföra en monteringsanläggning för bussar i St. Petersburg. -Vi ser Ryssland som en viktig tillväxtmarknad för Scania, med en stor po- tential när det gäller bussar, säger Håkan Ericsson chef för Scania Buses & Coaches. Behovet av nya bussar är mycket stort, cirka 15000 per år och vi har redan i dag förfrågningar från flera ryska städer. Etableringen sker i St. Peterburg, där myndigheterna uttryckt ett stort behov av stadsbussar. St. Petersburg bedöms också ha goda tillväxtmöjlig- heter för industriell verksamhet. Scanias investering i den nya monte- ringsanläggningen uppgår till dryga 50 miljoner kronor. Verkstadsytan blir cirka 4300 kvadratmeter och inledningsvis behövs cirka 100 anställda. Den tekniska produktionskapaciteten i den nya anläggningen blir 250 bussar per år. Tillverkningen planeras starta i november 2000. År 2001 beräknas produktionen uppgå till cirka 100 bussar. Beprövat produktkoncept -Produktionen kommer i först hand omfatta stadsbussar och vi kommer att använda samma beprövade produktkoncept , som vid vår monteringsanläggning i Estland, säger Håkan Ericsson. Det är en Scania lågentrébuss för stadstrafik , med en aluminiumkaross från den Schweiziska företaget Hess. Ett koncept som vi har goda erfarenheter av, från de baltiska marknaderna, säger Håkan Ericsson avslutningsvis. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Buses & Coa- ches, tel 0150-58599 eller 070-5508606, e-post gunnar.boman@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 25 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1999 blev faktureringen 47,1 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Brasilien, Danmark, Polen och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com För bilder, se under "Media services" på Scanias webbplats www.scania.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00720/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.