Scania utsett till lastbilsbranschens mest beundrade företag i Brasilien

Scania utsett till lastbilsbranschens mest beundrade företag i Brasilien Den brasilianska affärstidningen Carta Capital har utsett Scania till "Most Admired Company". I motiveringen framhålls bland annat Scanias starka varumärke, innovationsförmåga och sociala ansvarstagande. Utmärkelsen "Most Admired Company", vars förlaga är den amerikanska tidningen Fortunes årliga företagsranking med samma namn, baseras på intervjuer med 1 250 ledningspersoner i närmare 600 brasilianska företag. Företagen i studien bedömdes enligt elva olika kriterier. Scania rankades som bästa företag i sex av dessa kriterier, vilket gav en övertygande förstaplats före branschkonkurrenter som Volvo och DaimlerChrysler. - Priset är ett erkännande för de 45 år som Scania varit verksamt här i Brasilien. Namnet Scania har genom åren kommit att bli synonymt med marknadens bästa lastbil både bland folk i branschen och bland en majoritet av brasilianska företagsledare, säger Emanuel Queiroz, som är ansvarig för Scanias marknadsföring på den brasilianska marknaden. Scania har byggt lastbilar och bussar i Brasilien sedan 1957 och har genom åren sålt närmare 170 000 fordon, varav ca 110 000 fortfarande trafikerar de brasilianska vägarna enligt det nationella fordonsregistret Renavam. Scanias produktionsanläggningar i São Paulo i Brasilien, Tucumán i Argentina och San Luis Potosí i Mexiko ingår i Scanias globala produktionssystem och levererar även fordon och komponenter till marknader utanför Latinamerika. För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, tel. 08-553 856 62. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/25/20021125BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/25/20021125BIT00540/wkr0002.pdf