Scania vinner prestigefullt pris för uppkopplade fordon

Scania har tilldelats utmärkelsen “OEM of the Year 2017” vid konferensen TU-Automotive Detroit i USA. Utmärkelsen är den finaste inom området uppkopplade fordon.

Juryn valde Scania för dess imponerande kultur och medverkan till att öppna stängda

dörrar inom industrin. Den uppskattade också det innovativa tankesätt Scania uppvisar. Vidare pekade de på Scanias intressanta användning av telematik via flera ekosystem.

– Scania har ett starkt engagemang kring innovation och kommersialisering av uppkopplade lösningar. Vi var först i fordonsindustrin att bygga in uppkoppling som en standardfunktion i våra fordon och uppkopplade lösningar är sedan många år en viktig del av vårt kunderbjudande. Nu arbetar vi intensivt för att hjälpa våra kunder att digitalisera sin verksamhet. Drivkraften är att digitalisering och uppkoppling är grundläggande i skiftet mot hållbara transporter, säger Mattias Lundholm, Vice President, Connected Services and Solutions på Scania.

Konferensen TU-Automotive Detroit 2017 samlar de främsta inom innovation, teknik och kommersialisering av uppkopplade fordon. Priser delas ut till såväl etablerade som nystartade företag i tio kategorier där ”OEM of the Year” är det mest eftertraktade.

Scanias uppkopplade tjänster och lösningar: www.scania.com/group/en/tag/scania-connected-services/

För ytterligare information, kontakta Karin Hallstan, Public Relations Manager,
tel.
+46 76 842 8104

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och
bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder
kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har idag
46 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige.
Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av
såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor
Scanias pressreleaser finns på
www.scania.com/group