Scanias kapitalmarknadsdag

Scanias kapitalmarknadsdag Scania har idag en kapitalmarknadsdag med start klockan 08:30 vid huvudkontoret i Södertälje. Temat är motorutveckling och Scania ger djupgående information om dess strategier och tekniska lösningar för att möta kund- och lagkrav. Talarna blir enligt följande: · Jan Karlsson, tidigare på DG Environment, European Commission · Rolf Egnell, teknisk doktor inom förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola · Leif Östling, President and CEO, Scania · Hasse Johansson, Group Vice President, Research and Development, Scania · Urban Johansson, Senior Vice President, Powertrain Development, Scania Efter presentationerna visas motorutveckling och produktion. Presentationerna kommer att finnas på Scanias hemsida www.scania.com/ir den 14 maj. För ytterligare information, kontakta Joanna Daugaard, tel 08-553 837 16, mobil 070-518 37 16, Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030512BIT01080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030512BIT01080/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.