Scanias totalkoncept gav order på 30 stadsbussar till Östersund

Scanias totalkoncept gav order på 30 stadsbussar till Östersund Det nybildade bussbolaget Storsjötrafik, som vunnit Östersundstrafiken, beställer 30 stadsbussar i lågentréutförande från Scania. - Ordern är ännu ett bevis för att Scanias totalkoncept med service- och reparationsavtal är en framgång, säger Leif Nyström, VD för Scania Bus Nordic. Det är Scanias återförsäljare i Östersund - Berners - som i samarbete med Scania Bus Nordic tagit hem ordern. I totalkonceptet ingår att Scania via Berners tar hand om service och un- derhåll av bussarna till ett fast kilometerpris. Service och underhåll kommer att ske i en anläggning, som Berners hyr tillsammans med kunden, Storsjötrafik. - Det ger oss möjligheter att följa upp bussarna på ett ännu bättre sätt, vilket dessutom underlättas av att samtliga är av samma typ, säger Leif Nyström. Scania OmniLink är en stadsbuss i lågentréutförande med en miljöanpassad kaross i aluminium. Drivlinan består av Scanias nya 9-liters Euro 3- certifierade dieselmotor på 260 hk och automatväxellåda från ZF. Bussarna, som kommer att sättas i trafik vid årsskiftet, tillverkas vid Scania i Katrineholm. Låggolvbussar till Örebr Bussbolaget Busslink i Örebro beställde nyligen sex låggolvsbussar av typen Scania OmniCity. Busslink har redan en flotta av OmniCity i trafik. Den nya ordern bekräftar kundens goda erfarenheter av de bussar som redan är i trafik. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Buses & Coa- ches, tel 0150-58599 eller 070-5508606, e-post gunnar.boman@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 25 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1999 blev faktureringen 47,1 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Brasilien, Danmark, Polen och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00650/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.