Utnämningar i ledningen för Scania Latin America

Utnämningar i ledningen för Scania Latin America Hans-Christer Holgersson, 48, tillträder den 1 april 2002 befattningen som VD för Scania Latin America (SLA) och utses samtidigt till direktör i Scanias koncernledning. Mats Gunnarsson, 34, VD för Scania Luxembourg, efterträder Hans-Christer Holgersson som chef för Scanias kommersiella verksamhet i Argentina och VD för Scania Argentina. Anders Nielsen, 38, chef för Scanias hyttillverkning i Oskarshamn, har fr o m den 1 augusti 2002 utsetts till teknisk direktör för SLA. Arne Carlsson, 58, som är tillförordnad VD, återgår till befattningen som teknisk direktör för SLA fram till den 1 april 2002, då han efterträds av Anders Nielsen. Därefter kommer Arne Carlsson att fram till sin pensionering i december 2002 verka som rådgivare åt SLA :s verkställande ledning. Bilder på de nya cheferna vid Scania Latin America finns tillgängliga på Scanias hemsida (www.scania.com/media services/information library) Scania Latin America är en regional struktur inom Scania med ansvar för ledning och koordinering av Scanias latinamerikanska produktionsenheter samt försäljnings- och servicebolag. I Scania Latin America ingår följande distributörs- och produktionsenheter: Försäljnings- och servicebolag Scania Brasil, São Paulo Scania Argentina, Buenos Aires, Scania Mexico, Mexico City Scania Chile, Santiago Scania Peru, Lima Scania Venezuela, Caracas Produktionsenheter Scania Production São Paulo, Brasilien Scania Production Tucumán, Argentina Scania Production San Luis Potosí, Mexiko * * * För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, Business Communications, tel 08-553 856 62, e-post hans-ake.danielsson@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00470/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00470/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.