SchlumbergerSema lanserar ny modul i det integrerat administrations- och informationssystem för transportföretag

SchlumbergerSema lanserar ny modul i det integrerade administrations- /informationssystemet SemaVoyager* för transportföretag Modulen gör det möjligt att erbjuda bättre och lönsamma passagerartjänster Stockholm, den 13 september 2002 - SchlumbergerSema, en affärsenhet inom Schlumberger Limited, lanserade i dag intäkts- och driftmodulen till sin produkt SemaVoyager, som är den första helt integrerade administrations- /informationslösningen för transportföretag. SemaVoyager är en totalintegrerad produkt som bygger på SAP®-lösningar. Den innefattar moduler för material och underhåll, ekonomi och intäkter samt drift, och ger komplett affärsinformation i realtid - från administration av fordonspark och lager till passageraranalys och ekonomisk resultatberäkning. Med den nya intäkts- och driftmodulen kan operatörerna enkelt stämma av och analysera passagerarvolymer och biljettintäkter samt på ett effektivare sätt hantera tillhandahållandet av rutintjänster. Den nya modulen i kombination med helt integrerade underhållsdata gör det enkelt för operatörerna att avläsa fordonsparkens kapacitet och hur budgetarna utnyttjas. Tack vare de förbättrade funktionerna är det möjligt att maximera lönsamheten på rutterna, utnyttja befintlig kapacitet och öka punktligheten. "Lanseringen av intäkts- och driftmodulen till SemaVoyager, som är en av SchlumbergerSemas viktigaste lösningar för transportbranschen, stärker vår meritlista inom den aktuella sektorn", påpekade Yves de Talhouet, chef för Transport-segmentet. "Med våra pågående installationer i Europa och USA underlättar vi för citytransportföretagen och järnvägsbolagen i deras strävan att integrera sina nätverk och på så sätt uppnå drifts- och kostnadsmässiga vinster och en förbättrad kundservice." De nya funktionerna i intäkts- och driftmodulen har skrivits med programmeringsspråket SAP (ABAP). Modulen har utvecklats för att vara kompatibel med det standardmässiga SAP-användargränssnittet och därigenom vara fullständigt transparent i SAP-miljöer. Den nya modulen utnyttjar dessutom SAP Business Information Warehouse, en komponent som ingår i mySAP(TM) Business Intelligence (mySAP(TM) BI), för driftanalys. Mer information om SchlumbergerSemas produkt SemaVoyager finns på www.semavoyager.com. Om SchlumbergerSema SchlumbergerSema är en av två affärsdivisioner inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 30 000 anställda och kunder i 65 länder erbjuder SchlumbergerSema tjänster inom IT, konsultverksamhet, systemintegration, managed services och relaterade produkter inom olja och gas, telekom, energi, finans, transport och offentlig sektor. Med utgångspunkt från Schlumbergers DeXa*-tjänster tillhandahåller man även IP- nätverksanslutningar, lösningar för datasäkerhet, distribuerade datasupporttjänster samt datacentertjänster. Under år 2001 uppgick Schlumbergers intäkter till 13,7 miljarder dollar. Mer information finns på www.slb.com. *Upphovsrätt tillhör Schlumberger. SAP, mySAP och alla övriga SAP-produkter och SAP-tjänster som nämns i detta dokument är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör SAP AG i Tyskland och flera andra länder. För mer information, kontakta: Thomas Carter Informationschef, SchlumbergerSema Tel: 08- 51 70 52 52 E-post. TCarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00470/wkr0002.pdf