Scout Gaming ingår partneravtal med Metric Gaming

Scout Gaming ingår partneravtal med Las Vegas-baserade sportsbook-leverantören Metric Gaming riktat mot den nordamerikanska marknaden.

Avtalet innebär att Metric Gaming adderar Scout Gamings produkter och skapar ett ledande helhetserbjudandet för den amerikanska marknaden omfattande sportspel, fantasy sports och poolspel.

Scout Gaming har sett ökad efterfrågan på sina produkter i USA efter US Supreme Courts beslut att upphäva ett federalt förbud mot sportbetting i New Jersey tidigare i år, den s.k. PASPA (Professional and Amateur Sports Protection Act of 1992). Eftersom fantasy sports har ett mångårigt förflutet på den amerikanska marknaden väntas det vara ett viktigt inslag i sportspelsvertikalen även på lång sikt.

”Vi möter intresse från både operatörer som står redo att lansera sportsbook i USA samt aktörer som redan har lanserat”, kommenterar Scout Gamings vd, Andreas Ternström.

Partnerskapet, som är icke-exklusivt, innebär att Metric Gaming och Scout Gaming tillsammans kommer att utveckla sportprodukter med ambitionen att sammanlänka sportsbetting och poolspel. Vidare medför avtalet att Metric Gaming kommer tillhandahålla odds för Scout Gamings Betflex-applikation.

”Metric Gaming har en sportsbook av världsklass vilken precis som vår plattform är byggd på den senaste teknologin. Genom samarbetet skapas ett ledande erbjudande för den amerikanska marknaden där Metric Gaming har sin hemvist. Samtidigt får Scout Gaming ett bredare erbjudande för den europeiska marknaden genom att vi får tillgång till Metrics odds ”, fortsätter Andreas Ternström.

”Vi ser stor potential i partnerskapet med Scout Gaming eftersom våra produkter kompletterar varandra på ett bra sätt. Att komma med ett fullskaligt erbjudande bestående av marknadens två bästa produkter är något jag tror kommer att bli framgångsrikt”, säger Metric Gamings vd, Martin De Knijff.

Avtalet väntas indirekt komma att ha inverkan på Scout Gamings intäkter på medellång och lång sikt. Intäkterna är beroende av vilka tredjepartskunder som avtal kan komma att ingås med samt i vilken utsträckning slutkunder använder applikationer inom ramen för detta samarbete. Avtal med tredjepartskunder inom ramen för detta partneravtal kommer att offentliggöras i separata pressmeddelanden.

Scout Gaming Group är en licensierad och reglerad leverantör av B2B Daily Fantasy Sports och poolspel. Företaget erbjuder en flexibel och anpassningsbar nätverksbaserad Fantasy Sports-lösning med stöd för de flesta sporter och ligor. Koncernen har 65 anställda och har huvudkontor i Stockholm, Sverige med utveckling och verksamhet i Bergen, Norge och Lviv, Ukraina. Försäljning, support och produktutveckling hanteras från kontoret på Malta. För mer information om bolaget, vänligen besök: www.scoutgaminggroup.com. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Om Metric Gaming
Metric Gaming är en reglerad B2B-sportbettingleverantör. Bolaget har sin hemvist och huvudkontor i Las Vegas, Nevada. Metric Gaming drivs av spelveteraner med långvarig branscherfarenhet. Bolagets beprövade, modulära teknologiplattform har stöd för ett brett produktutbud med differentieringsmöjligheter som är utformade för att kunna hantera ett alltmer föränderligt internationellt regelverk. Med stöd av branschledande sportsbettinginnehåll och funktionalitet, samt ett professionellt trading-team, är Metric Gaming väl positionerat för att etablera en branschstandard, inte minst på den amerikanska sportspelmarknaden.

Denna information är sådan som Scout Gaming är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, den 8 oktober 2018, klockan 08.00 CET.