Brainz 500 Global

Nu har Brainz Magazine öppnat sin årliga nominering för 500 företag, entreprenörer, ledare och små företagsägare att bli igenkända för deras framgångsrika entreprenörskap och/eller deras starka vilja och dedikation att hjälpa andra.

Jag vill nominera!

Många har hört talas om Fortune 500. Det är en samling av Amerikas största företag sett till omsättning. De beskriver det som ”Kalla det för det ultimata företagskortet. De 500 som gjorde årets lista representerar två tredjedelar av den amerikanska ekonomin, med 14,2 biljoner dollar i intäkter.”

Braiz Magazine skapar nu en liknande lista, men även för oss som inte driver företag i topp en procent av en procent. Här kan du fritt anmäla dig själv eller andra som du tror skulle platsa på listan. Listan är till för företag och personer som är verksamma och presterar utöver det vanliga.

”Brainz Magazine är en digital medieplattform med fokus på intervjuer, artiklar och information om företag, mindset, innovation, ledarskap och livsstil. Brainz vision är att innehålla tilltalande berättelser och artiklar av intresse som kommer att inspirera och motivera människor från hela världen

Varför är dessa listor bra?

Precis som fortune 500 som är en årlig lista sammanställd och publicerad av Fortune magazine som rankar 500 av de största amerikanska företagen med totala intäkter för sina respektive räkenskapsår. Listan inkluderar offentliga företag samt privatägda företag för vilka intäkter är tillgängliga för allmänheten. Begreppet Fortune 500 skapades av Edgar P. Smith, en Fortune-redaktör, och den första listan publicerades 1955. Fortune 500 används oftare än dess delmängd Fortune 100 eller superset Fortune 1000.

Dessa listor har till syfte att informera, men också motivera.

Framgångsberättelser så som varumärket Daniel Wellington. Daniel Wellington är ett svenskt varumärke som grundades 2011 av Filip Tysander. DW använder minimalistiska mönster och marknadsföring på sociala medier för att sälja klockor till en yngre generation av konsumenter. Sedan starten har Daniel Wellington sålt över 6 miljoner klockor; företaget har fått denna framgång genom sin digitala strategi i sociala nätverk som Instagram. Företaget har sitt huvudkontor i centrala Stockholm i Sverige och har olika nätverk i över 25 länder.

I februari 2017 utsågs Daniel Wellington till det snabbast växande privata företaget i Europa. Företaget tjänade 230 miljoner dollar i intäkter och 111,5 miljoner dollar i vinst 2016. Det svenska företaget har rapporterat en tillväxt på tre år på 4,7%.

Berättelser som denna skapar motivation hos många. Och skulle definitivt göras sig rätt på Brainz 500 lista.

Vad har du som läser detta för tips på människor eller företag som skulle göras sig bra på listan?

Klicka på ”Jag vill nominera” och därefter fyller du i frågeformuläret. Det tar inte mer än 1 minut.