Nya SEAT Ibiza förtjänar sina 5 stjärnor

Nya SEAT Ibiza fick utmärkt betyg i de stränga krockprover av den prestigefyllda Euro NCAP-organisationen – 5 stjärnor för passagerarskyddet, 4 stjärnor för barnsäkerheten och 3 stjärnor för fotgängarskyddet. Resultaten placerar den spanska modellen i en privilegierad position, som en av de säkraste bilarna i sitt segment.

För testerna användes SEAT Ibiza 1,4 16V Reference med 85 hk. Eftersom utrustningsnivån varierar mellan olika länder väljer Euro NCAP ut den modell som har den lägsta nivån på säkerhetsutrustningen som standard till sina tester.

I detta test var nya SEAT Ibiza utrustad med krockkudde för förare och passagerare, sidokrockkuddar för huvud och bröst, ABS, TCS + EBA, elektriska bältessträckare i framsätet + lastbegränsare, trepunkts säkerhetsbälten i baksätet, varningslampa och summer för säkerhetsbälte och Isofix-fästpunkter i baksätet.

Passagerarskydd: 5 stjärnor, högsta möjliga betyg

Nya SEAT Ibiza testades i tre olika krockprover – frontkollision, sidokollision och stolpkollision.

Resultatet blev 14 av 16 möjliga poäng i frontkollisionstestet, 18 poäng i sidokollisionstestet och 2 av 2 poäng i stolptestet.

Siffrorna talar för sig själva. Totalt 34 poäng ger Euro NCAP:s 5-stjärniga betyg vilket är det högsta betyg som kan fås för passagerarskyddet.

Barnskydd: 4 stjärnor

Det är helt klart att SEAT Technical Centres säkerhetsansträngningar har gett enastående resultat. Det bekräftas av det uppnådda utfallet i barnskyddstestet. Efter att ha krocktestat de modeller som erbjuder det bästa barnskyddet fick nya Ibiza 38 poäng.

Dessutom kan bilen enkelt utrustas med barnstolar, tack vare de bakre Isofix-fästpunkterna och möjligheten att installera en tredje fästpunkt kallad Top Tether som förhindrar att barnstolen roterar i händelse av en krock. Allt detta placerar nya Ibiza på topplats med 4 stjärnor för barnskyddet Euro NCAP-testet.

Fotgängarskydd: 3 stjärnor

En aspekt som ägnats noggrann uppmärksamhet vid utvecklingen av nya SEAT Ibiza är skyddet för fotgängare. Två krockzoner har förbättrats avsevärt – motorhuven och närliggande områden, samt stötfångaren. Deras krockegenskaper har nu testats av Euro NCAP.

Den nya SEAT-modellen nådde det enastående resultatet på 19 poäng, vilket gav 3 stjärnor, med en grön stötfångarklassning som är det bästa för denna del av bilen.

Med de poäng som nya SEAT Ibiza fick i Euro NCAP-testerna tar den ett stort kvalitativt steg framåt för att bli en av de säkraste bilarna i sitt segment. Det är ett svar på förväntningarna av tekniken som används i utvecklingen av SEAT:s nya bil.

På SEAT fokuserar man sina dagliga ansträngningar på att öka vägsäkerheten genom att tillämpa de senaste genombrotten inom området på sina bilar och kontinuerligt vidta åtgärder för att minska olyckorna på vägarna. Över två miljoner kilometer av uthållighetstester är bevis på att säkerhet spelar en viktig roll i nya Ibiza.

Text och foton på SEAT Media Centers webbplats (http://media.seat.com)

Om oss

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller med högt teknikinnehåll som särskiljer sig genom sin uttrycksfulla design. TECHNOLOGY TO ENJOY.