Är Sverige i takt med EMU?

Inbjudan till presskonferens Är Sverige i takt med EMU? I november ska socialdemokraternas förtroenderåd diskutera tidpunkten för en svensk folkomröstning om EMU. Vid partikongressen 2000 sattes två kriterier upp för ett svenskt EMU-medlemskap: Konjunktur och lönebildning skulle gå i takt med länderna i Euro-zonen. SEB Ekonomisk Analys har i en kort rapport analyserat huruvida kunjunktur- och löneutvecklingen nu uppfyller de kraven. Likaså granskas hur Sverige uppfyller Maastrichtfördragets konvergenskriterier. Rapporten presenteras av Christina Nyman och Bo Enegren vid en kort pressträff på måndag 10.30-11.00, på SEBs huvudkontor, Kungsträdgårdsgatan 8. Tid: Måndag 21 oktober 2002, kl 10.30 Plats: Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm Välkomna! Klas Eklund Chefekonom 08-763 80 88 070-763 8088 SEB är en bankkoncern med tyngdpunkten på större företag, institutioner och privatpersoner i norra Europa. Per den 30 juni 2002 hade SEB 675 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum och totalt 4 miljoner kunder, varav 1,2 miljoner e-bankskunder. Vid samma tidpunkt uppgick koncernens balansomslutning till 1 206 miljarder kronor och förvaltat kapital var 786 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgick till drygt 20 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/18/20021018BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/18/20021018BIT00300/wkr0002.pdf

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 september 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 201 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 054 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv