SEB Kort säkrar betalningar via e-handel

SEB Kort säkrar betalningar via e-handel SEB Kort AB är via sin inlösenenhet Euroline först i Sverige med att erbjuda 3DSecure, en ny kundvänlig standard för säker betalning med kontokort vid e-handel. Det betyder att butiker, resebyråer, biljett- och evenemangsföretag med flera som har inlösenavtal med Euroline, nu kan erbjuda sina kunder att betala enkelt och säkert med kontokort via Internet. - 3DSecure är enkel att använda för kortinnehavarna och den ger samtidigt butiken betalningsgaranti. Dessutom accepteras 3DSecure i USA, vilket möjliggör en global spridning, säger Per Åström, chef för Euroline. 3DSecure fungerar så att när kunden vill betala anger han/hon sitt kortnummer. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Kunden identifierar sig med ett lösenord, banken verifierar och säljaren får OK på att köpet kan genomföras. Med 3DSecure kan kortföretaget enkelt identifiera och godkänna den som handlar. När detta är gjort är butiken garanterad betalning från Euroline. - Den stora fördelen med 3DSecure är att köparen känner igen metoden för identifiering från sin bank eller kortutgivare. 3DSecures föregångare SET, Secure Electronic Transaction, kritiserades hårt främst för att metoden var alldeles för krånglig, säger Per Åström. För att kunna erbjuda 3DSecure behöver butiken programvaran Merchant Plug-in, som kommunicerar med kundens kortutgivare. Kunden behöver inte någon programvara alls. 3DSecure har utvecklats av Visa tillsammans med bl a IT-företaget Arcot. Även MasterCard har nu anslutit sig till standarden som också kallas "Verified by Visa", respektive "MasterCard Secure Code". SEB Kort är ett helägt dotterbolag inom SEB-koncernen med företag i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Vid utgången av 2002 hade SEB Kort utfärdat cirka 2,1 miljoner kort, varav cirka 1,6 miljoner i Sverige. I Norden har SEB Kort exklusiv franchise-rätt till varumärket Diners Club. I Sverige och Norge har företaget exklusiv rätt till Eurocard. Företaget ansvarar också för flera företags-specifika kort, t ex Statoilkort och det kombinerade Diners Club/SAS Eurobonus-kortet. En viktig del av SEB Kort utgörs av Euroline, ett teknologiskt avancerat inlösensystem. För ytterligare information kontakta: Per Åström, chef Euroline, 070-564 7287 Rikard Malmfors, marknadschef Euroline, 08-14 69 20 Kerstin Ottosson, informationschef Euroline, 070-660 5200 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00270/wkr0002.pdf