Ny rapport från SEKO: Allt trängre på landets fängelser

Det blir allt trängre på landets fängelser. Mer än varannan kriminalvårdare tycker att beläggningsgraden på den egna arbetsplatsen är för hög och var tredje uppger att den ökat under det senaste året. Det visar en undersökning som SEKO – Facket för Service och Kommunikation – gjort bland sina medlemmar inom Kriminalvården.

– Resultatet av undersökningen bekräftar bilden av en kriminalvård nära bristningsgränsen. De intagna trängs samtidigt som hotet och våldet mot de anställda blir ett allt större problem, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

Antalet åtalade som döms till fängelsestraff ökar stadigt. Trots det finns inte pengar att vare sig bygga fler fängelser eller anställa mer personal. Nu förväntar sig SEKO besked i regeringens vårbudget.

– När budgeten presenteras idag, torsdag, utgår vi från att den snedfördelning som just nu råder inom svenskt rättsväsende rättas till. Kriminalvården måste garanteras ökade resurser så att planerade nybyggnationer av anstalter och häkten kan slutföras, säger Janne Rudén.

Undersökningen och relaterat material finns på www.seko.se

För ytterligare information, kontakta: Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96