"Orimligt att sänka sjukersättningen"

SEKO:s ordförande om vårbudgeten: "Orimligt att sänka sjukersättningen" Idag presenterar regeringen vårpropositionen. Budgeten innehåller stora besparingar i de offentliga utgifterna. Bland annat innehåller den ett sjukskrivningspaket som dels innebär att arbetsgivarna ska betala sjuklön i tre veckor istället för två, dels att ersättningen vid sjukskrivning kommer att minska. SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén tycker att det är ett dåligt förslag. - Jag tycker att förslaget är dåligt. Det betyder att de som redan drabbats av sjukskrivning, alltså de långtidssjukskrivna får ännu mindre kvar i plånboken. För många av dessa människor, som redan har en pressad ekonomi, betyder några hundralappar jättemycket, säger Janne Rudén. - Det är oacceptabelt att de svagaste i samhället drabbas gång på gång när tiderna blir svårare. Förslaget är också anmärkningsvärt med tanke på den diskussion som förts de senaste åren om den ökande ohälsan i samhället. Regeringens hantering av de partssamtal om ohälsan som pågått det senaste året har inte varit bra, istället har man gång på gång lagt fram förslag som saknar förankring på arbetsmarknaden och som troligtvis inte skulle öka hälsan, säger Janne Rudén. - Nu kommer ett slag till i ansiktet på de sjukskrivna vilket är häpnadsväckande. Den sänkta sjukpenningen kommer knappast att minska ohälsan på svensk arbetsmarknad. De ekonomiska drivkrafterna kan inte ligga i att den enskilde får sämre ersättning, istället måste ohälsoproblemen bland annat lösas genom att incitamenten för arbetsgivarna att agera på ett förebyggande sätt bli fler, vilket regeringens samarbetspartier inte verkar ha förstått, avslutar Janne Rudén. Ytterligare info: Jonas Pettersson, pressekreterare, SEKO: 070-631 59 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT01140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT01140/wkr0002.pdf