SEKO protesterar mot SJ:s personalpolitik – gör aktion vid flera centralstationer i Västsverige

I morgon, tisdag, kommer fackliga företrädare från SEKO – Facket för Service och Kommunikation – runt om i landet att protestera mot SJ:s personalpolitik, som innebär att allt fler i företaget nu får otrygga och osäkra anställningar. Det lokala facket kommer under tisdagen att finnas på plats vid flera centralstationer i Västsverige samt i Nässjö och Falköping för att uppmärksamma resenärer och allmänhet om de problem som facket upplever.

– SJ:s personalpolitik kan innebära att såväl service som säkerhet blir lidande. SJ vill inte bara byta ut heltidsjobb mot timanställningar, även den utbildning som ombordanställda får är nedkortad. De får dessutom inte betalt och är inte försäkrade under utbildningstiden. Det är oacceptabelt att SJ tar täten när det gäller att försämra våra medlemmars villkor på det här sättet, säger Erik Johannesson, ordförande för SEKO:s koncernfack på SJ.

SJ:s målsättning är att 20 procent av de ombordanställda ska vara timanställda, men SEKO befarar att det kan bli ännu fler framöver. – Utvecklingen går åt helt fel håll. En timanställd har det på många sätt sämre än en fast anställd. Vi hoppas därför att SJ omvärderar sin anställningspolicy och i framtiden bedriver en ansvarsfull personalpolitik, utan en orimligt hög andel timanställda, säger Erik Johannesson.

Aktioner sker under tisdagen i: Göteborg, Borås, Uddevalla, Falköping, Nässjö

För ytterligare information, kontakta: Karin Thyman, lokal kontaktperson SEKO SJ, klubb väst, 070-724 14 20 Erik Johannesson, ordförande SEKO SJ koncernfack, 070-724 27 35 Erik Sandberg, bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96