SEKO säger nej till mer avreglering av järnvägen

SEKO säger nej till mer avreglering av järnvägen SEKO, Facket för Service och Kommunikation, säger nej till att avveckla SJ:s trafikeringsrätt på den kommersiella järnvägstrafiken. Tidningsuppgifter säger att den statliga järnvägsutredningen i höst kommer att föreslå ytterligare avreglering av järnvägen. SEKOs förbundsordförande, Janne Rudén, tycker att detta vore fel väg att gå. -Att avreglera ännu mer i ett läge där vi ser stora problem inom järnvägssektorn vore fel väg. Det är nu istället dags att utvärdera de avregleringar som gjorts och utifrån en sådan utvärdering fatta beslut i syfte att skapa en fungerande järnvägstrafik, säger Janne Rudén. De alternativ som skulle erbjudas om man slopar SJ:s ensamrätt skulle endera vara att all trafik upphandlas eller att flera operatörer trafikerar samma linje. SEKO menar att inget av dessa alternativ är önskvärda. -Jag tror inte att man löser några problem genom att upphandla all trafik. Risken är att det skulle leda till ytterligare försämringar för de anställda och jag är dessutom tveksam till om det skulle bli billigare och bättre för resenärerna. Det andra alternativet, att flera operatörer trafikerar samma linje, skulle vara kontraproduktivt med det förhållandevis begränsade resenärsunderlaget som vi har i Sverige. Nu måste det städas upp i det nuvarande systemet innan man överhuvudtaget överväger att fatta nya beslut, säger Janne Rudén. SEKO presenterade för några veckor sedan en SIFO undersökning som visade på ett stark kritik mot de avregleringar som genomförts. Följand fråga ställdes till allmänheten: Vad tycker du rent generellt om den avreglering som skett inom många olika områden, till exempel elmarknaden, järnvägen och posten? 60% negativa, 33% positiva, 7% tveksamma SEKO kommer i mitten av mars att presentera ett järnvägspolitiskt program, dessutom kommer SEKO att medverka i en internationell demonstration mot ytterligare privatiseringar och avregleringar av järnvägen. Demonstrationen äger rum i Stockholm den 14 mars. Ytterligare information: Jonas Pettersson, pressekreterare, SEKO: 070-631 59 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/25/20030225BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/25/20030225BIT00420/wkr0002.pdf