SEKO stöder Kommunals strejk

SEKO stöder Kommunals strejk SEKO:s förbundsstyrelse uttalar idag sitt stöd för de konfliktåtgärder som Svenska Kommunalarbetarförbundet vidtagit. Förbundsstyrelsen menar bland annat att de som arbetar inom vård och omsorg har löner som är oacceptabelt låga. - Kommunals medlemmar, främst de som arbetar inom den kvinnodominerande vårdsektorn, har de senaste åren haft en sämre löneutveckling än många grupper på arbetsmarknaden, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén. - Att denna grupps löner är rimliga är en fråga som berör oss alla, inte minst när det gäller det framtida välfärdssamhället och möjligheten att kunna rekrytera personal till vårdsektorn, säger Janne Rudén - Många politiker utlovade i valrörelsen en satsning på vården och de vårdanställdas löner. Nu är det upp till bevis, säger Janne Rudén. Kommunals kamp för bättre löner inom de kvinnodominerade yrkesgrupperna är enligt förbundsstyrelsen också i allra högsta grad en jämställdhetsfråga. Med anledning av detta vill SEKO:s förbundsstyrelse rikta sitt fulla stöd till Kommunals kamp. Läs uttalandet i sin helhet på www.seko.se Ytterligare info: Jonas Pettersson Pressekreterare, SEKO 070-631 59 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00820/wkr0002.pdf