SEKO varslar om strejk i tre storstäder

SEKO varslar om strejk i tre storstäder SEKO:s, Facket för Service och Kommunikations förbundsstyrelse, beslutade idag att lägga sympativarsel till stöd för Kommunal. Kommunal begärde i fredags sympatiåtgärder. SEKO:s strejkvarsel innebär total strejk för förarna på Citypendeln i Stockholm, pendeltågen mellan Göteborg-Alingsås och omvänt, Göteborg-Kungsbacka och omvänt, Göteborg- Strömstad och omvänt, Pågatågen i Skåne samt Öresundstågen. Varslet träder i kraft den 6 juni klockan 12.00 och berör cirka 400 SEKO- medlemmar. - Kommunals pågående lönekamp berör oss alla. Den handlar om rättvisa, jämställdhet och solidaritet, därför stöder vi kampen, säger Janne Rudén, förbundsordförande i SEKO. - Om vi även i framtiden ska kunna ha en bra välfärd måste vi kunna rekrytera personal till vårdsektorn. Vilka ungdomar kommer att söka sig till vården, när de vet att de inte får en lön som motsvarar det viktiga och nödvändiga arbete som dom gör. SEKO tycker att Kommunals krav på 880 kronor i månaden i snitt är ett rimligt krav, fortsätter Janne Rudén. - Det påstås att det inte finns pengar i kommuner och landsting för att tillgodose Kommunals avtalskrav. Det är svårt att förstå när man samtidigt kan se hur ledande befattningshavare och politiker i kommuner och landsting beviljar sig själva mångsiffriga löne- och arvodeshöjningar och andra förmåner. Detta berör inte minst landstinget och kommunen i Stockholm. Men när det gäller att betala Kommunals tjejer i vården och omsorgen vettiga löner då är det stopp, fortsätter Janne Rudén. - Det finns ett brett stöd bland allmänheten för högre löner inom vård och omsorg. Det är dags att allmänhetens representanter nu inser det och tar sitt ansvar och sätter sig vid förhandlingsbordet, säger Janne Rudén. Ytterligare info: Jonas Pettersson, pressombudsman: 070-631 59 49 Kontaktpersoner på: SEKO-förarna Citypendeln: Kjell Axelsson: 073-682 39 51 SEKO-förarna Göteborg: Kjell Holmblad: 070-724 41 53 SEKO-förarna Skåne: Benny Persson: 070-724 21 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00270/wkr0002.pdf