Stort byggföretag sparkar 58, kringgår LAS och hyr in från bemanningsföretag

Företaget Oden Anläggning, som har verksamhet över hela landet, har aviserat att man tänker sparka 58 bergsarbetare och i stället, godtyckligt, återanställa de man själv vill via bemanningsföretag. SEKO – Facket för Service och Kommunikation – som organiserar medlemmarna i företaget är mycket kritiskt. – Under all värdighet, rena skurkfasoner att behandla arbetstagarna på det här sättet, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

– Frågan finns givetvis på dagordningen. Detta är ett angrepp på anställningsvillkoren och splittrar arbetsplatserna. Att försöka kringgå LAS via inhyrning är ett växande problem. Därför kräver vi att företag i branschen inte ska kunna säga upp och hyra in via bemanningsföretag på det här sättet, säger Janne Rudén.

SEKO har i lokala förhandlingar motsatt sig Odens organisationsförändring och menar att företagets beslutade policy har som enda avsikt att kringgå LAS. SEKO menar att anlitande av bemanningsföretag i denna situation, när det finns företrädesberättigad personal, strider mot LAS regler om företrädesrätt.

– Dessvärre ser vi att denna trend inte verkar få något slut, men det är en prioriterad fråga i avtalsrörelsen. Många är upprörda, även på andra håll i branschen, över dessa skurkfasoner. I detta fall är arbetsgivarnas godtycke ett tragiskt exempel på en dålig människosyn och på hur illa arbetstagare kan behandlas, säger Janne Rudén.

För ytterligare information, kontakta: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96

Fackliga kontaktpersoner lokalt: Göteborg: Per-Ove Andersson, 070-69475 90 Stockholm: Christer Bergk, 070-571 67 82 Sundsvall: Anders Byquist, 070-342 66 50