Svenska redare vägrar betala krigstillägg

Svenska redare vägrar betala krigstillägg SEKO, Facket för Service och Kommunikation, träffade idag Sjöfartens arbetsgivareförbund för att diskutera ersättningar för de medlemmar som befinner sig på fartyg i närheten av Irak. Förhandlingarna strandade då redarna vägrade att betala någon extra ersättning för den fara som de ombordsanställda utsätts för. - Det är helt oacceptabelt att våra medlemmar utsätts för denna risk utan att överhuvudtaget få någon ersättning för det, säger SEKO:s vice förbundsordförande, Tomas Abrahamsson. Fem svenska fartyg befinner sig för närvarande i krigszonen runt Irak och kör krigsmateriell åt USA-koalitionens trupper i Irak. Redarna tjänar stora pengar på dessa laster, i runda tal fyra gånger så mycket som normalt. Trots detta vägrar man betala ut krigstillägg till de som arbetar på fartygen. - Det vore rimligt att man betalade ut krigsersättning som motsvarade minst 200% i tillägg, säger Tomas Abrahamsson. Ytterligare info: Tomas Abrahamsson, 070-592 68 91 Jonas Pettersson, pressekretare, 070-631 59 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT01250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT01250/wkr0002.pdf