Seniorvärldskonferensen 2017: Olika boenden för olika seniorer

Report this content

Den 14 september är det åter dags för den årliga Seniorvärldskonferensen i Göteborg. I år ligger fokus på att definiera skandinaviska seniorboenden genom att ta fram gemensamma begreppsdefinitioner som kan användas på nationell nivå, från politiker till näringsliv.

– En lärdom från tidigare konferenser är att det finns en oklarhet kring olika sorters boenden, det är ingen självklarhet vad som är skillnaden mellan seniorboende, äldreboende och trygghetsboende. Det är en bidragande orsak till att det saknas initiativ från både kommuner och privata intressen, säger ekon dr. Petter Ahlström, grundare av Seniorvärldskonferensen.

Ekon. dr Petter Ahlström, grundare av Seniorvärldskonferensen.

Sveriges befolkning blir äldre och inom 15 år kommer en fjärdedel vara över 65 år. Hundratusentals nya seniorbostäder behöver byggas. Dessa måste hålla hög kvalitet i service och utformning och samtidigt vara tillgängliga för både de med och utan kapital i åldersgruppen.

– Boendet måste förändras i takt med hjärnans och kroppens behov. Där de första två konferenserna tog tag i problemställningen att det saknas en konkret plan för hur våra äldre ska bo och såg behovet av fler boenden som uppfyller kvalitet och service så knyter vi nu ihop säcken.

Medverkar gör bland andra Barbro Westerholm, Ingmar Skoog på Göteborgs universitet, Christina Rogestam på SPF Seniorerna och Laura Fratiglioni på Karolinska Institutet.

– Vi har samlat de mest framstående personerna inom politik, näringsliv och akademin – och så klart seniorer. Bostadsfrågan för våra äldre löser vi genom att låta alla komma till tals.

Arbetet från årets Seniorvärldskonferens kommer vara till grund för Seniorvärldskonferensens aktiviteter under Almedalsveckan 2018.

– Vi vill skapa en svensk modell med flera olika lösningar av seniorboenden, som även går att exporteras internationellt. Seniorvärldskonferensen har blivit en viktig arena för samhällsdiskussion och är en nyckel för att lösa bostadskrisen för Sveriges äldre, säger Petter Ahlström.

Medverkande i urval under Seniorvärldskonferensen 2017

• Barbro Westerholm, riksdagsledamot Liberalerna
  • Ingmar Skoog, professor Göteborgs universitet
  • Laura Fratiglioni, professor Karolinska Institutet
  • Tore Borthen, vd Norske Helsehus
  • Sören Runsteen, vd Bovieran AB
  • Susanne Clase, White Arkitekter
  • Ulf Kamne, kommunalråd Miljöpartiet
  • Göran Lindahl, docent Chalmers tekniska högskola
  • Börje Bjelke, professor University of Oslo
  • Christina Rogestam, SPF Seniorerna

Var: Chalmers konferenscenter, Göteborg
När: 14 september, kl. 08.30-13.30

Seniorvärldskonferensens nyhetsrum

För ytterligare information
Petter Ahlström, grundare Seniorvärldskonferensen, 073-040 43 46, petter.ahlstrom@seniorvarlden.com

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 070-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Seniorvärldskonferensen 14 september 2017 är mötesplatsen om hur morgondagens bästa seniorbostäder ska byggas och fungera. Initiativtagare är ekon. dr Petter Ahlström, CLA Sweden som arrangerar dagen i samarbete med Chalmers tekniska högskola, Kungliga Tekniska Högskolan, Karlstads universitet, Oslo universitet och huvudsponsorer EY och Bovieran. Konferensen vänder sig till beslutsfattare inom offentlig och privat sektor som vill vara delaktiga i utvecklingen av hållbara bostadslösningar för Sveriges seniorer. www.seniorvarlden.com

Taggar:

Citat

En lärdom från tidigare konferenser är att det finns en oklarhet kring olika sorters boenden, det är ingen självklarhet vad som är skillnaden mellan seniorboende, äldreboende och trygghetsboende. Det är en bidragande orsak till att det saknas initiativ från både kommuner och privata intressen.
Petter Ahlström, grundare av Seniorvärldskonferensen