Sensys Gatso får grönt ljus för att aktivera sitt övervakningsprogram mot oförsäkrade fordon (UVED) i Oklahoma

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, meddelar via sitt dotterbolag Sensys Gatso USA, att deras operatörstjänstprogram för övervakning av oförsäkrade fordon i Oklahoma (kontrakt tilldelades i november 2017), planeras att köra igång per den 1 november 2018.

Sedan kontraktet skrevs med Sensys Gatso i slutet av 2017 har staten Oklahoma genomfört en omfattande omstrukturering av deras databas för fordonsförsäkringar som, tills nu, har hindrat programmet att tas i bruk. När nu struktureringen av databasen är klar så har staten Oklahoma informerat Sensys Gatso om att programmet kan aktiveras för övervakning, med start i början av november.

Det ettåriga kontraktet, med option på ettårsförlängningar i upp till fem år och med ersättning baserat på prestation, uppskattas till 2 miljoner USD, motsvarande 17 miljoner kronor. Intäkter förväntas börja komma i slutet av december 2018.

Staten Oklahoma tar upp kampen mot oförsäkrade fordon på sina vägar och operatörstjänstprogrammet för övervakning av oförsäkrade fordon UVED (Uninsured Vehicle Enforcement Diversion Program), är det första i sitt slag i landet. UVED kommer att använda Automatisk Nummerplåtsläsning ALPR (Automatic License Plate Readers), vilket gör det möjligt för Oklahoma att fånga och identifiera registreringsskyltar av oförsäkrade fordon.

UVED skapades under 2016 av delstatens lagstiftare, efter att statistik påvisade att en av fyra förare i Oklahoma inte hade försäkring, trots att lagarna i Oklahoma kräver att alla förare ska inneha ansvarsförsäkring. Oklahoma rankades vid den tidpunkten som nummer ett i landet avseende antalet oförsäkrade bilister, och i en olycka med två Oklahoma-fordon inblandade var det 50% risk att ett av fordonen var oförsäkrat. Detta kostar staten nästan USD 9 miljoner i förlorade intäkter från skatter på försäkringspremier, för att inte tala om de enorma kostnaderna kring sjukvård och egendomsskador som överförs till de försäkrade förarna genom premiehöjningar. Både Oklahomas Guvernör Mary Fallin och försäkringskommissionär John Doak ställer sig bakom UVED-programmet med en vision om förbättrade körbeteenden hos förare.

Operatörstjänstprogrammet som levereras av Sensys Gatso kommer att använda fasta och mobila kameror som skannar registreringsskyltar. När en kamera upptäcker ett fordon utan försäkring kommer ägaren att få en ”Uppmaning om att svara” med en avgift på 174 USD. Vad som verkligen är unikt med detta program är kombinationen av två kraftfulla verktyg: Puls mjukvaruplattform och Xilium back-office bearbetningsmjukvara, som var och en är kopplad till databasen hos Oklahoma Insurance Department (OID). Puls är en plattform som blandar statiska datakällor såsom information från registreringsskyltar som samlats in av ALPR-kamerorna som används över hela delstaten, med dynamiska datakällor sådan som databasen med försäkrade fordon. Realtidsdetektering och datasammanslagning kommer att leverera ett aktivt övervakningsprogram kopplat till den ständigt uppdaterande OID-databasen. Genom vår Xilium back-office mjukvara och uppföljningssupport kan Sensys Gatso effektivt hantera och processa ”Uppmaning om att svara”. Detta program är det första i sitt slag i landet och kommer sannolikt att utökas till flera delstater.

"Målet med det här programmet är att alla förare ska ha minst det lägsta ansvarsåtagandet som krävs. När en oförsäkrad bilist orsakar en krasch, tvingas oskyldiga bilister ofta att betala för reparationer, egendomsskador och sjukhusräkningar. Det nya UVED-programmet kommer att bidra till att ändra på detta, och vi tror att det även kommer att skapa säkrare vägar för alla trafikanter i Oklahoma ", förklarade Brian Hermanson, distriktsadvokat för Kay och Noble Counties och ordförande för Oklahoma DAC.

"Trots försening i implementering av programmet, har vi sett goda samarbetsinsatser med involverade statliga departement i delstaten Oklahoma i syfte att skapa den robusta databasmiljö som krävs för framgång. Vi är övertygade om att programmet som vi är kontrakterade att tillhandahålla, nu kan gå vidare som planerat”, säger Andrew Noble, VD, Sensys Gatso USA.

Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2018, kl 12.15.

Ivo Mönnink, CEO & President
Sensys Gatso Group AB

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Tyskland, Nederländerna, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Koncernen har 167 anställda.