Serneke bygger hotell i Halmstad och Lund

Serneke har slutit avtal med Magnolia Produktion AB om att bygga två hotell, ett i Halmstad och ett i Lund. Kontrakten är tillsammans värda omkring 424 miljoner kronor.

Hotellet i Halmstad med cirka 240 rum, som inkluderar konferensanläggning, restaurang, lounge, takterass och underliggande garage, blir en 11-våningsbyggnad vid kv. Kilot i centrala Halmstad intill den nya regionbussterminalen.

– Vi är oerhört glada att vårt samarbete med Magnolia fortsätter att utvecklas. I och med detta breddar vi oss med ett hotellprojekt som är komplext och ställer höga krav på kompetens och ömsesidigt förtroende, säger Viktor Nagenius, arbetschef på Serneke Bygg.

Projektet är en totalentreprenad med projektering som startar omgående. Planerad byggstart för hotellet i Halmstad är i andra kvartalet 2018 och hotellet ska stå klart i andra kvartalet 2020.

Ordersumman för projektet i Halmstad är på 230 miljoner kronor och inkluderas i orderingången för fjärde kvartalet 2017.

Hotellprojektet i Lund ligger i den nya stadsdelen Brunnshög med direkt närhet till forskningsanläggningen ESS samt världens starkaste elektronmikroskop MAX IV. Byggnaden uppförs i 13 våningar och omfattar utöver cirka 260 rum bland annat även generösa loungeytor, gym och skybar.

– Det är mycket trevligt att få ytterligare ett projekt i region syd och att ännu en gång få Magnolias förtroende, vilket tyder på en god kundrelation. Med hotellet i Brunnshög fortsätter vi att bredda vår portfölj med ytterligare ett kommersiellt projekt, säger Tomaz Bodmark, arbetschef på Serneke.

Byggstart är preliminärt planerad till andra kvartalet 2018 och färdigställande är beräknat till andra kvartalet 2020.

Ordersumman för hotellet i Lund uppgår till 194 miljoner kronor och inkluderas i orderingången för fjärde kvartalet 2017.

Hotellprojekt i Halmstad:
Viktor Nagenius, arbetschef Serneke Bygg AB
viktor.nagenius@serneke.se

Hotellprojekt i Lund:
Tomaz Bodmark, arbetschef Serneke Bygg AB
tomaz.bodmark@serneke.se

Daniel Åstenius, VD Serneke Bygg AB
Tel: +46 31 712 97 03
daniel.astenius@serneke.se

Johan Live, pressansvarig

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 december 2017 kl. 08.00 CET.

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 5 miljarder kronor och cirka 1 000 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Borås, Halmstad, Strömstad, Trollhättan, Varberg och Alingsås. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på
www.serneke.group