Richard Normann nominerad till Igor Ansoff priset

Report this content

Richard Normann nominerad till Igor Ansoff priset för excellent strategiskt tänkande Richard Normann senaste bok "När kartar förändrar landskapet" (Liber Ekonomi, 2001, engelska orginaltiteln "Reframing Business - when the map changes the landscape"- Wiley ) har nominerats Igor Ansoff Strategic Management Award. Priset, som är ett av världens mest prestigefulla managementlitteraturpris, delas ut den 14 november. I sin bok tar Richard Normann nya grepp på aktuella strategiska utmaningar för företag och organisationer. Han utmanar rådande "sanningar" bland företagsledare och konsuler genom sin syn på organisationer och deras framtid. -Det är glädjande att de nya tankarna i den idévärld jag verkat i under de senaste dryga tjugo åren uppmärksammas. Jag ser ånyo ett snabbt växande behov och intresse att kreativt kunna föreställa sig nya affärslandskap, samt att förstå de krav som ställs på företag och individer för att skapa förnyelse och därmed vara framgångsrika i morgon, säger Richard Normann. Richard Normann tillhör världens ledande auktoriteter inom management och företagsledning. 1980 grundade Richard Normann konsultföretaget Service Management Group där han alltjämt är verksam. Service Management Group och Richard Normann har lång erfarenhet av stora strategiprojekt i företag i Europa, USA, Japan och mellanöstern. Margareta Barchan, vd Service Management Group, säger "Vi är stolta att vår grundare Richard Normann har blivit nominerad till priset och ser fram emot att höra juryns val på torsdag den 14 november." FAKTA: Igor Ansoff Strategic Management Award Priset, Igor Ansoff Strategic Management Award, är namngivet efter Professor Igor Ansoff, strategins 'founding father', och tilldelas personer som av betydelse har bidragit till utvecklingen av strategiskt tänkande. 1991 instiftades priset av PriceWaterhouse Coopers och University of Twente för att uppmuntra och belöna utvecklingen av nydanande strategiska koncept som tillkommit för att hjälpa organisationer att skapa långsiktigt hållbara konkurrensfördelar. Ett syfte med priset är att skapa dialog mellan teori och praktik som ska leda till nytt strategiskt tänkande och som kan förverkligas i handling. Slutnominerade till årets Igor Ansoff Strategic Management Award är; - Robert S. Kaplan & David Norton - The Strategy Focused Organization - Richard Normann - Reframing Business: when the map changes the landscape - Michael Goold & Andrew Campbell - Designing Effective Organizations: how to create structured networks http://www.pwcglobal.com/nl/eng/iaa/ Richard Normann Richard Normann grundade och arbetar på Service Management Group som ledarskapskonsult för strategi- och företagsutveckling och är känd för sitt innovativa tänkande, vilket efterfrågas över hela värden. Han tog sin MBA och skrev sin doktorsavhandling vid Lunds Universitet och har varit gästprofessor vid Köpenhamns Handelshögskola och Harvard Business School. Sedan 1977 är han bosatt i Frankrike. Service Management Group Service Management Group grundades 1980 av bland annat Richard Normann för att möta behovet av ledning och utformning av effektiva servicesystem, vilket inte omfattas av etablerat "management know-how". Företaget har sedan dess arbetat med tekniker för management, företagsutveckling, scenarios och utformning av effektiva servicesystem. Behov som nu har en allt större internationell efterfrågan. Flera böcker har också publicerats från mer offentliga uppdrag som bland annat syftat till att förstå de drivkrafter och de krav som ställs på olika system i samband med att omvärlden förändras. En nyligen uppmärksammad bok var "Vårdens Chans" som skapade en idealiserad design av sjukvårdssystemet. Service Management Group, tidigare bara SMG, har 25 anställda och ägs av det på Oslobörsen noterade bolaget Itera Consulting Group. För mer information om Richard Normann eller Service Management Group kontakta; Staffan Movin 08-50743455, 070-2107495 eller e-post: staffan.movin@smg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00800/wkr0002.pdf