Trähus invigs i Stockholm!

Familjebostäder bygger nya bostäder för KTHs studenter. Bygget är det andra inom projekt Vetenskapsstaden som är ett samarbete mellan Setra Group, Stiftelsen Vetenskapsstaden och Skanska.

Projekt Vetenskapsstaden har under sex år utvecklat ett nytt sätt att bygga med trä. Projektets huvudmotiv är att utveckla goda bostäder med trämassiv teknik.

Uthållig samhällsutveckling
Nya ekonomiskt, byggnadstekniskt och miljömässigt gynnsamma metoder för en uthållig utveckling har tagits fram. Grundidén är ett massivt trähus som byggs helt färdigt inomhus och sedan transporteras till och monteras upp på byggnadsplatsen. Det ger ett snabbt, effektivt och framförallt torrt bygge. De volymtillverkade massivträhusen sätts nu på plats och det första av tre kommer att vara klart för inflyttning vid årsskiftet.

Projekt Vetenskapsstaden är en del i en uthållig samhällsutveckling och leder till:
- ökad användning av trä
- nya möjligheter till export
- bättre förutsättningar för företag i glesbygd

Välkommen onsdagen den 17 november 2004, kl 11.00 till Drottning Kristinas väg 69-73.
Familjebostäders ordförande Py Börjesson gör då ett av de stora lyften av en byggvolym.
Setra Groups Mikael Eliasson kommer att vara på plats tillsammans med bland andra Stiftelsen Vetenskapsstadens VD Kjell Jegefors, Anders Lundgren från KTH och Familjebostäders VD
Hans Pettersson.

Efter ”lyftet” finns tillfälle att se sig omkring i det nya huset och tala med de ansvariga för projektet.

För mer information kontakta gärna Mikael Eliasson, 070-564 82 01.

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar och erbjuder klimatvänliga produkter och lösningar för byggande och boende på en global marknad. Koncernen har ca 850 anställda och omsätter ca 4 miljarder kronor. Omkring 65 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på setragroup.com.