85 000 WT-T-skruvar från SFS håller ihop världens högsta trähus

Leveranskapacitet och kvalitet var avgörande faktorer när Moelven Limtre AS och Ringsaker Takelementer AS valde infästningsmaterial för sammanfogning av bjälklagen i Mjöstornet. Valet föll på den välkända WT-T-skruven från SFS.

Mjöstornet som byggs i norska Brumunddal kommer bli världens högsta trähus. 80 meter, 18 våningar och en yta på cirka 15 000 kvadratmeter är några av de imponerande siffrorna i projektet som ska stå klart våren 2019. Färdigt kommer huset innehålla allt från lägenheter, hotell och kontor till restaurang och andra gemensamma utrymmen.

För samtliga inblandade så är det en stor och spännande affär. Fredrik Malmberg, varumärkes- och marknadschef på SFS menar att det är mer än så:

- Vi är givetvis väldigt stolta över att Moelven valde att samarbeta med oss för detta unika projekt. För att bygga lämpliga bostad- och kontorsmiljöer för kommande generationer måste vi uppfinna nya, innovativa byggnader som uppfyller dessa behov med minsta möjliga effekt på vår miljö. Det är fantastiskt att SFS också kan vara med och bidra till detta.

WT-T skruven säker på många sätt
Över 85 000 WT-T 6,5 med längder på 160, 190 respektive 220 millimeter används i fastigheten för att foga samman bjälklagselementen som är uppbyggda av Kerto och limträ. Huvudkonstruktionen i Mjöstornet är baserad på limträ.

WT-T skruven uppfyller de omfattande krav som ETA (Europeiskt Tekniskt Godkännande) ställer och konstruktionen är optimerad för att hantera tryck-, drag- och tvärlaster. WT-T skruven kommer att bli en viktig säkerhetskomponent i Mjöstornets konstruktion.

Mjöstornet, byggs med omtanke

- Det är viktigt att vi inte bara bygger snabbt och effektivt utan också med värme, omtanke och respekt för de som ska bo där och de som ärver oss. Mjöstornet visar verkligen att det är möjligt, säger Fredrik Malmberg. Det vi lämnar efter oss till nästa generation får inte slarvas bort.

Företaget Moelven Limtre AS blir totalunderentreprenör för Mjöstornet. De ska leverera limträ, kerto- och massivträkonstruktioner till projektet. Ringsaker Takelementer AS är företaget som monterar träelementen för Moelven Limtre AS.

För mer information om WT-T, läs tidigare pressmeddelande

För ytterligare information:
SFS
Fredrik Malmberg, varumärkes- och marknadschef
E-post: fredrik.malmberg@sfs.biz

Tel. direkt:   0152 - 71 50 34
Tel. vxl:       0152 - 71 50 00

Adress: Olivehällsvägen 10, 645 42 Strängnäs
Hemsida: www.sfsintec.se

Om SFS

SFS är ett helägt dotterbolag till SFS intec Holding AG i Schweiz som är verksamt i ett 70-tal marknader. Koncernen har omkring 7 000 medarbetare och en årlig omsättning på nära nio miljarder kronor. SFS, med huvudkontor och lager i Strängnäs, marknadsför och lagerhåller produkter som producerats i egna anläggningar i Schweiz, England, Frankrike, Italien, Tjeckien, USA och Sverige.

Huvudsakliga affärsområden är kompletta system för infästning av profilerade byggplåtsprodukter till stål, trä och aluminium; fasadskivor till stål, trä- och aluminium; tätskikt till låglutande tak; infästning och sammanfogning av träkomponenter, fönster och dörrar samt gångjärn, liksom infästning av träbaserade skivmaterial till lastbils- och containerchassin.

Taggar:

SFS är idag ledande på marknaden genom ett komplett sortiment av kvalitetsprodukter och systemlösningar för bland annat låglutande tak, produkter som isotak®, isofast®, Soter® och isoweld™. I mer än 50 år har SFS utvecklat och tillverkat borrande skruv som noggrant anpassats till specifika krav och olika användningsområden. SFS erbjuder idag effektiva lösningar för infästningsprocesser oavsett om det rör sig om stål-, aluminium- eller träkonstruktioner. Företagets huvudsakliga affärsområden är kompletta system och tekniska lösningar för:• fästelement för olika applikationer inom tak och fasader, t.ex. kompositpaneler, fasadbeklädnad och solceller.• träkonstruktioner med hög prestanda som förenklar komplicerade applikationer, med produkterna.• för fönstermontör- och fönsterproducerande industrin samt kundspecifika lösningar för de flesta applikationer SFS levererar mer än bara fästanordningar av mycket hög kvalitet. Företaget erbjuder också skräddarsydd installationsutrustning som är både ergonomisk och tidsbesparande. Möjligheten att också använda SFS konsulttjänster och utbildning av berörd personal, inklusive support på platsen, innebär att personalen kan arbeta med optimal kapacitet. SFS AB är ett helägt dotterbolag till SFS intec Holding AG, Schweiz. SFS marknadsför och lagerhåller produkter som producerats i egna anläggningar i Schweiz, England, Frankrike, Italien, Tjeckien, USA och Sverige i Strängnäs. Det svenska bolaget producerar formsprutade isotak®-plasthylsor i modern produktionsutrustning och agerar dessutom lager och nav för dessa i hela SFS intec Group.

Citat

Fredrik Malmberg, varumärkes- och marknadschef på SFS
Det är viktigt att vi inte bara bygger snabbt och effektivt utan också med värme, omtanke och respekt för de som ska bo där och de som ärver oss. Mjöstornet visar verkligen att det är möjligt. Det vi lämnar efter oss till nästa generation får inte slarvas bort.
Fredrik Malmberg, varumärkes- och marknadschef på SFS