Elektronikjätten SIBA går in på den norska marknaden

Elektronikjätten SIBA går in på den norska marknaden SIBA, en av Nordens största detaljhandelskedjor inom hemelektronik, går in på den norska marknaden genom att etablera ett nytt varuhus i Oslo. Under de kommande 2-3 åren skall det öppnas ytterligare 5 varuhus i Oslo och ett stort antal i övriga delar av Norge. Samtidigt öppnar koncernen 10 nya varuhus i Sverige och Danmark inom ett år. Norge är ett av de rikaste och mest teknikorienterade länder i världen, vilket innebär att efterfrågan på radio, TV, data, telefoni och vitvaror är mycket god. SIBA kommer att genomföra en mycket offensiv satsning. Ett antal varuhus kommer att öppnas i Oslo och Norges övriga större städer under de närmaste 2-3 åren. - Nu är tiden mogen att genomföra SIBAs största satsning någonsin säger Bengt Bengtsson, koncernchef på SIBA. Vi har under två års tid följt den norska prisbilden och kan konstatera att Norge har bland de högsta prisbilderna på hemelektronik i Europa. Bristande konkurrens medför att de norska konsumenterna betalar tusentals kronor för mycket. Vi kommer att sänka prisbilden kraftigt. De stor vinnarna blir den norska konsumenten som kommer att spara tusentals kronor. SIBA kommer också att öppna 10 nya elektronikvaruhus på den svenska och danska marknaden inom ett år. De nya varuhusen kommer att skapa 150 nya arbetstillfällen. Två nya varuhus öppnas redan nu till sensommaren. Därefter sker resten av öppningarna successivt inom ett år. Sedan 1997 har den svenska hemelektronikmarknaden förändrats dramatiskt. Strukturomvandlingen har skett i det tysta, men har haft en stor inverkan på branschen och priserna till konsument. Många mellanstora företag har försvunnit från marknaden och de stora aktörerna har blivit allt större. SIBA har tredubblat sin omsättning sedan 1996 och expanderar nu i Sverige och övriga Norden för att öka försäljningsvolymerna ändå mer. Konsumtionsklimatet i Sverige är bättre än på länge. Hemelektronikbranschen har i större utsträckning än andra branscher gynnats positivt. Ökningen 1999 var 11 procent och första kvartalet 2000 har den varit 21,5 procent enligt Handelns Utredningsinstitut. Norge har en god ekonomi och har sedan länge haft en positiv och stabil konsumtionsutveckling vilket kommer att gynna SIBA. SIBA är ett familjeföretag som grundades 1951 i Göteborg. SIBA-koncernen omsatte 2,1 miljarder föregående bokslutsår inklusive moms. Omsättningen beräknas under 2000 att bli över 3 miljarder kronor. SIBA kombinerar ett brett sortiment av välkända märkesprodukter med de lägsta priserna på hemelektronik. God service både före, under och efter köpet är viktigt. Alla kunder skall bli nöjda med sitt köp. SIBA AB arbetar med två varumärken, SIBA och ComputerCity, mot såväl konsument- som företagsmarknaden. Företaget får nu inom ett år 43 varuhus i Sverige, Danmark och Norge med totalt ca 750 anställda. SIBA har erhållit den ekonomiska utmärkelsen, Tripple A-rating av Dun & Bradstreet, vilket endast ett fåtal företag i Sverige har. För mer information kontakta: Bengt Bengtsson, koncernchef SIBA AB, 0707-500 000 Martin Bengtsson, informationsansvarig, SIBA AB, 0704-500 145 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00640/bit0002.pdf