SIBA redovisar kraftig volymtillväxt

SIBA redovisar kraftig volymtillväxt SIBA, en av Sveriges största detaljhandelskedjor inom hemelektronik, redovisar en kraftig volymtillväxt. För verksamhetsåret 1999/2000 (990901- 000831) har omsättningen ökat till 2.271 miljoner kronor, en ökning på 33% mot föregående år. Lönsamheten förbättrades under perioden och vinsten före skatt uppgick till 164 miljoner kronor (116 miljoner 1998/1999). - En ökning på 33 procent är glädjande. Under de senaste åren har vi haft en tillväxt som överstigit branschen som helhet, säger Bengt Bengtsson, koncernchef på SIBA AB. Enligt Handelns Utredningsinstitut ökade elektronikbranschen totalt med 15 procent under motsvarande period. De senaste åren har det varit medvind för svensk detaljhandel. Konsumtionsläget i Sverige har varit gynnsamt, och privatkonsumtionen har ökat. Den senaste tiden har det dock kommit signaler om att den långvariga högkonjunkturen är på väg att mattas av. - Konsumtionsökningen kommer att dämpas något, men vi tror på en god ökning även 2001. Jämfört med stora delar av 90-talet ser konsumtionsökningen ljus ut. Vi kommer dock att intensifiera vår jakt på kostnader för att möta den allt tuffare konkurrensen. Vi måste bli ändå effektivare för att säkra lönsamhet och tillväxt på lång sikt, säger Bengt Bengtsson. SIBA-koncernen befinner sig i sin mest intensiva expansionsfas någonsin. Nyligen öppnades SIBAs första varuhus i Norge. Varuhuset kommer att följas av ytterligare femton etableringar inom tre år. I Danmark öppnas sex nya varuhus under de närmaste två åren och i Sverige öppnas ytterligare fem till åtta varuhus under det kommande året. SIBA grundades redan 1951, då den första SIBA-butiken öppnades Göteborg. Idag finns det 41 varuhus i Sverige, Danmark och Norge med totalt ca 750 anställda. Under år 2001 beräknas omsättningen överstiga 3 miljarder kronor. SIBA AB arbetar med två varumärken, SIBA och ComputerCity. Försäljning sker mot såväl konsument- som företagsmarknaden. För mer information kontakta: Bengt Bengtsson, koncernchef 0707-500000 Johanna Eurén, informationsavdelningen, 031-721 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010108BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010108BIT00710/bit0002.pdf