Näringslivsutveckling i fattiga länder # är det något att skriva om?

Frukostmöte Näringslivsutveckling i fattiga länder - är det något att skriva om? Tillväxt är en grundpelare i svenskt bistånd och en förutsättning för att fattiga länder ska kunna ta sig ur fattigdomsfällan. För detta krävs att länderna har en struktur som generar och förvaltar kapital och produktion. En tiondel av det svenska biståndet går till utveckling av näringsliv, infrastruktur, finansiella system och urbana miljöer. I detta arbete samarbetar Sida med många svenska företag och myndigheter. Välkomna till ett frukostmöte där vi diskuterar Sidas insatser för näringslivsutveckling och finansiella system. Finns det någon plats för den typen av nyheter i svensk ekonomi- och näringslivsjournalistik? Vilket behov har läsarna/lyssnarna av att veta vad svenska företag och myndigheter gör i utvecklingsländer? Pressfrukost på Sida, Café Zenit, Sveavägen 20, torsdagen den 24 april klockan 8.15- 9.15. Möt: Lars Nyberg, Riksbanken Uppbyggnad av centralbanker i bl.a. Sri Lanka och Vietnam. Vilken betydelse har det för landets ekonomiska utveckling? Roger Garman, Sida Mobiltelefoni i Uganda. Ett projekt som innebär ett tekniksprång men också en del finansiella risker. Carl G. Svensson, Sida Med ett rationellt hållbart skogsbruk kan Bolivia lyftas ur fattigdom - skogen skulle kunna ge viktiga exportintäkter och generera sysselsättning. För anmälan kontakta Sidas presstjänst 08-688 55 55 eller press@sida.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00380/wkr0002.pdf