Nytt näringslivsprogram ska stärka arbetet mot biståndsmålen

Idag lanserar Sida sitt nya näringslivsprogram, ”Business for Development” eller B4D, för att mobilisera den privata sektorn i arbetet mot fattigdom. Företag kan bli partner i svenskt bistånd för att exempelvis utveckla innovativa tekniska lösningar eller affärsmodeller som kommer människor som lever i fattigdom till del.

– Att arbeta med den privata sektorn är oerhört viktigt för vår strävan att nå milleniemålen om halverad fattigdom till 2015. Vi har inte i tillräcklig omfattning samverkat direkt med näringslivet i biståndet. Nu öppnar vi för ett fördjupat samarbete och presenterar förslag på hur vi ska kunna arbeta tillsammans, säger Anders Nordström, Sidas generaldirektör. B4D innehåller många olika delar, en av nyheterna är ”Innovations Against Poverty”. Satsningen riktar sig direkt till företag som i konkurrens kommer att kunna söka mindre bidrag ur en fond för att utveckla tekniska lösningar inom exempelvis vatten, klimat och miljö. – Förslagen måste vara ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Idéerna ska långsiktigt inkludera lokalbefolkningen och gynna de som lever i fattigdom, säger Maria Stridsman som projektleder satsningen på Sida. Sida öppnar nu även för projekt inom den privata sektorn som kan bidra till en positiv hållbar ekonomisk utveckling. ”The Public Private Partnership Program” är en del av arbetet vars centrala idé är att Sida kan stödja smarta affärsmodeller som ser till att människor som lever i fattigdom blir delaktiga i en större investering, affär eller produktion. En annan form av samverkan med näringslivet kan ske genom ”Market Transformation” där stora företag samarbetar med enskilda organisationer för hållbara resultat. Ett exempel på det är ett initiativ inom bomullsodling som just startat. Där samarbetar Världsnaturfonden med bland andra IKEA och H&M, medan Sida finns med och ger råd och stöd. – Sida har under många år stött utvecklingen av den privata sektorn i våra samarbetsländer. I dag tar vi ytterligare ett steg. Att arbeta tillsammans, utifrån vars och ens kompetens, är centralt för att vi ska kunna nå hållbara resultat och arbeta än effektivare för att bidra till att människor som lever i fattigdom ska kunna förändra sina liv, säger Anders Nordström. För mer information vad Sidas B4D-satsning innehåller gå till www.sida.se/Svenska/Samarbetsparter/Naringsliv---ny/Naringsliv/ För mer information eller intervjuer ring Sidas pressansvariga 08-698 5555 eller mejla press @ sida.se