OmVärlden: Svenskar företag riskerar förlora miljardbelopp

OmVärlden: Svenskar företag riskerar förlora miljardbelopp Regeringen avbinder allt svenskt bistånd redan nästa år. Därmed avskaffas alla de biståndsformer som tvingar u-länder att köpa svenska varor och tjänster. Det medför att svenska företag kan gå miste om miljardbelopp. Svenska företag knorrar redan över det planerade beslutet: - Det är tveksamt om Sverige ensidigt ska avbinda biståndet, säger Mauro Gozzo, chefsekonom på Exportrådet . Gozzo hänvisar till att de flesta andra OECD-länder inte går samma väg. Därmed kommer svenska företag att få svårt att hävda sig. OmVärldens reporter Nils Resare kan nås för mer information tel 08 640 65 99 Billigare bistånd för ideella organisationer Kravet på enskilda organisationers egeninsats minskas nästa år till hälften. Motivet är att organisationerna har svårt att samla in egna medel - trots att svenskarna skänker mer pengar än någonsin. Fler nyheter: - FN-chef: Aidsfrågan måste hanterats på samma sätt som olyckan i Tjernobyl, - Nu ska de fattiga länderna exportera mer till Sverige - får hjälp av ny ombudsman - OmVärldens panel: Hoppet ökar för Afrika att komma ur krisen - Namn: Ny chef för Sveriges globala politik: "Målkonflikterna måste upp på bordet". - Böcker: "Den israeliska ockupationens har långsamt drivit stora delar av kristenheten mot en allt tydligare kritik av Israel" - Debatt: "I takt med att situationen i Darfur förvärras ökar trycket på det internationella samfundet att ingripa direkt i konflikten" Flertalet nyheter hittar du på OmVärldens hemsida: www.omvarlden.nu Du kan också beställa texterna från Sida/press 08 - 698 5555 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT21140/wkr0010.pdf