Sida på Globe Forum 28-29/4: Näringslivet och biståndet i nya innovativa former av samarbeten

Under Globe Forum lanserar Sida det nya programmet ”Business for Development”, B4D, i två steg. Under den första dagen presenterar vi en ny typ av stöd, "Innovations Against Poverty". Den andra dagen förklarar Sidas generaldirektör Anders Nordström vad B4D i sin helhet innebär och vilka möjligheter det öppnar för näringslivet. Dessutom resonerar vi om hur mer samarbete mellan näringsliv och bistånd ska effektivisera bekämpningen av fattigdomen.

28 april Inom B4D lanserar Sida specifikt sitt nydanande program "Innovations Against Poverty", ett helt nytt sätt för företag och biståndet att arbeta tillsammans. Programmet kommer att öppna dörrar för nya idéer och samverkan. Presenterar gör Johan Åkerblom och Maria Stridsman, ansvariga för satsningen på Sida. Efter den korta presentationen följer en paneldiskussion med Linda Ekener Mägi, Ericsson; Katarina Eriksson, Tetra Pak; Tobias Ernberg, Vestergaard-Frandsen och; Karin Ruiz, Peepoople. Moderator: Mia Odabas. Tid: 12.00 – 13.00 Var: Frihamnshallen, Frihamnen Magasin 9, Stockholm Lokal: Stora hallen, Globe Forum 29 april Sidas generaldirektör Anders Nordström pratar om nya samarbetsformer mellan privata sektorn och utvecklingssamarbetet och om de nya idéer och förslag som finns för att fördjupa samverkan inom B4D. Tid: 9.10 – 9.25 Var: Frihamnshallen, Frihamnen Magasin 9, Stockholm Lokal: Stora hallen, Globe Forum Journalister som har frågor direkt till Anders Nordström är välkomna att göra så i pausen, 10.45–11.15 i den stora salen, vid sidan av scenen. För pressackreditering till Globe Forum mejla carin.balfe.arbman@globeforum.com För frågor kring Sidas evenemang kontakta pressansvariga Anette Widholm Bolme, 08-698 5552