Fyra av tio IT-chefer riskerar fly branschen

Fyra av tio IT-chefer riskerar fly branschen Fyra av tio chefer i IT- och telekombolag vill inte att deras nästa jobb är i denna bransch eller svarar att de inte vet. Mer än var tredje uppger att de arbetar mer övertid än de önskar. Det visar en undersökning som Sif genomfört bland chefer i IT- och telekombranschen. Den presenteras i dag i anslutning till framtidsseminariet "Sweden Made IT" som arrangeras av Sif och där bl a Johan Stael von Holstein, och Jonas Birgersson medverkar. - IT-branschen är en av de viktigaste motorerna för tillväxt i Sverige och för att den positionen skall stärkas och utvecklas i framtiden måste all kunskap, erfarenhet, innovationslust och engagemang tas tillvara i branschen, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz. Undersökningen visar även att 75 procent av cheferna har haft utvecklingssamtal det senaste året. Inte ens hälften svarar att de åtgärder som överenskommits genomförts. Nästan hälften av IT-cheferna anser det viktigt att företaget har kollektivavtal - tre av tio arbetar på företag där detta saknas. Det framgår även av undersökningen att en stor del av cheferna trivs bra på sin arbetsplats. - Beskedet kan inte tas till intäkt för dem som månar om branschen att slå sig till ro. Om IT-branschen ska komma upp i högvarv igen och attrahera kompetenta och engagerade kvinnor och män krävs ordning och reda, anständiga arbetsvillkor och möjlighet till personlig kompetensutveckling, säger Mari-Ann Krantz. I den nu genomförda undersökningen lyfter IT-cheferna upp större inflytande, bättre information, kortare arbetstid och bättre lönepolitik som viktiga aspekter för att förbättra arbetssituationen. Läs hela undersökningen på www.sif.se Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se, Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se, Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070-689 72 32, laila.edholm@sif.se Pressjour tel: 08-508 972 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/22/20031022BIT00270/wkr0002.pdf