Inbjudan till utställning och debatt om etnisk diskriminering i arbetslivet: Hur kan vi mötas över kulturgränserna på jobbet? SIF vill få stopp på den etniska diskriminering som pågår i arbetslivet. Som ett led i arbetet visas den 26 oktober videoinstallationen " Svensk? En utställning om att mötas" på Ericsson Radio Systems, ERA, i Kista. Samtidigt arrangeras där också en debatt på temat "Möjligheter och svårigheter med mångkulturella arbetsplatser". Utställningen, som kompletteras med den katalog som följer med inbjudan, ska efter visningen på ERA turnera runt i landet. Videoinstallationen; gjord av fotografen Pelle Kronestedt, skildrar i ljud och bild de attityder och fördomar som personer med utländsk bakgrund ofta möter på arbetsmarknaden. Många har svårt både att skaffa sig och att behålla jobb i Sverige trots att de ofta har attraktiva utbildningar. För att motverka detta startade SIF förra året ett projekt med syfte att stoppa den etniska diskrimineringen i arbetslivet. - När vi under 1999 startade projektet där den etniska mångfalden på arbetsplatsen ses som en positiv kraft upptäckte vi snart de svårigheter som är förknippade med detta hoppfulla synsätt, säger SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz och tillägger: - Vi behöver få tillfälle att möta vår främlingsrädsla och ges möjlighet att reflektera och lära av våra erfarenheter. Min förhoppning är att utställningen bidrar till det och att den här viktiga frågan lyfts upp och diskuteras på arbetsplatserna. Det är en förutsättning för att företag ska utvecklas och bli de kreativa och skapande mötesplatser som måste finnas i det framtida arbetslivet. Redaktionen inbjuds härmed att besöka utställningen och delta vid debatten på ERA. Utställning: Tid: Torsdag den 26 oktober klockan 11.00 - 16.00 Plats: ERAs foajé utanför lunchmatsalen, Torshamnsgatan 23 i Kista Debatt: Tid: Torsdag den 26 oktober klockan 13.00 - 14.30 Plats: Lokalen "Carl Larsson", Torshamnsgatan 23 i Kista Deltagare: Yvonne Ruwaida, rikdagsledamot, Carl-Gustaf Leinar, Personaldirektör på ERA, representanter för företag och fack på Birka Energi och Kjell Johnson, regionchef, SIF Stockholm. Debattledare: Awiwa Keller, författare och journalist på Dagens Nyheter. Anmälan görs i receptionen på Torshamnsgatan 23. Var god uppge att ni ska besöka SIF-klubben. I receptionen ges också tillstånd för fotografering. För mer information kontakta projektledare Eva Avner, SIF, 070-589 72 77 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01600/bit0002.pdf