Sif ger ungdomar "jobbkoll" inför sommaren

Sif ger ungdomar "jobbkoll" inför sommaren Har jag rätt att ta semester? Hur mycket ska jag betala i skatt? Vad är ett CV? Svaren finns på www.jobbkoll.se som är en webbsida med arbetslivsinformation skräddarsydd åt högstadie- och gymnasieungdomar och som lanseras i dag. 200 000 studenter i årskurs nio och avgångselever på gymnasiet får ett utskick med information om webbsidan. På www.jobbkoll.se finns konkreta tips och råd samt berättelser, insändare, intervjuer och allt är kopplat till sommarjobb, praktikjobb/PRAO och det första jobbet. Webbplatsen är uppbyggd efter olika scenarier, situationer, tester, dagböcker etc för att på bästa sätt förmedla information på ett begripligt och verklighetsnära sätt. - Vi vill visa att det är kul att arbeta och att ett arbete, förutom att det ger egna pengar, också är en utmaning och möjlighet till självförverkligande, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz. - Självklart vill vi också öka medvetenheten om vad som gäller i arbetslivet och hur facket kan hjälpa till, säger Mari-Ann Krantz. - Det ska vara enkelt och gå snabbt hitta den information som efterfrågas i just den stunden, säger Mari-Ann Krantz. Se mer på www.jobbkoll.se Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se, Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se, Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070-689 72 32, laila.edholm@sif.se Pressjour tel: 08-508 972 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00100/wkr0002.pdf