SIF sänker medlemsavgiften

SIF sänker medlemsavgiften SIF slopar medlemsavgiften för medlemmar som tjänar under 12 000 kronor i månaden. Dessa medlemmar kommer endast att betala en a-kasseavgift på 69 kronor i månaden och sänker därmed sina månadsavgifter med upp till 80 kronor. För SIF-medlemmar som tjänar mer än 21 000 kronor i månaden sänks avgiften med upp till 40 kronor i månaden, beroende på inkomsten för den enskilde medlemmen. Det beslutade den pågående SIF-kongressen på torsdagskvällen. - Även dom med lägre inkomster ska ha råd att vara med i facket. Det handlar både om dom som jobbar deltid och dom som har låga inkomster även om dom jobbar heltid, säger SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz. De SIF-medlemmar som har en månadsinkomst över 21 000 kronor får en sänkning med upp till 40 kronor i månaden. - Vi sänker avgifterna eftersom vi hoppas att fler anställda ska tycka att det är värt att vara med i SIF, tillägger Mari-Ann Krantz. Beslutet innebär att ingen kommer att betala mer än 170 kronor i månaden i medlemsavgift till SIF. Tillsammans med avgiften till a-kassan kommer medlemmar i SIF, oavsett inkomst, att betala som mest totalt 239 kronor i månaden. Det är en sänkning från det tidigare maxbeloppet 279 kronor. SIF har idag drygt 350 000 medlemmar och är därmed det största förbundet inom TCO. Detta pressmeddelande och övrig information om SIF-kongressen finns på www.sif.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00180/bit0002.pdf