Sifs Inge Granqvist stipendium till göteborgska

Sifs Inge Granqvist stipendium till göteborgska Åsa Destremau, Göteborg, har tilldelats Inge Granqvist stipendium för internationell solidaritet 2002. Stipendiet delades ut på måndagen i samband med Sifs förbundsfullmäktiges årsmöte. Hon delar utmärkelsen med Bibbi Steinertz som arbetar för Kvinnor För Fred. Stipendiet är på totalt 25 000 kronor och delas ut för nionde året i följd. Motiveringen lyder: "För hennes starka engagemang för utsatta människor, förbisedda och förtryckta". Åsa Destremau, som idag arbetar inom psykvården i Göteborg, har bland annat varit ungdomsledare för barn i riskzonen i en förort till Göteborg, volontärarbetare med prostituerade barn i Nepal och arbetat med föräldralösa barn i det krigshärjade Sudan. Inge Granqvists stipendium delas ut årligen till personer eller organisationer som har främjat internationell solidaritet och bekämpat främlingsfientlighet och rasåtskillnad. Juryn består av: Mari-Ann Krantz, förbundsordförande Sif, Anita Klum, generalsekreterare för fonden för Mänskliga Rättigheter, May Gauffin, Ann-Helene Westrup, internationell sekreterare. För mer information kontakta: Åsa Destremau: 031-41 16 95 alt. 0703-78 42 69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/10/20020610BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/10/20020610BIT00570/wkr0002.pdf