Audi A8 V8 TDI

Audi A8 V8 TDI * Audi visar ännu en gång vägen som teknikledare. * Världspremiär för SinterCast kompaktgrafitjärn i en serietillverkad personvagnsmotor. SinterCast kan nu bekräfta att en ny Audi A8 personbil med en ny V8 TDI Dieselmotor har börjat säljas i Tyskland. Motorn representerar ett viktigt teknologiskt och miljömässigt steg i utvecklingen av Dieselmotorn. Den nya Audi V8 TDI Dieselmotorn, med motorblocket gjutet i SinterCast kompaktgrafitjärn (CGI) hos gjuteriet Halberg i Tyskland, leder utvecklingen inom Dieselmotorkonstruktion med prestanda som 50 kW/liter och vridmoment på 480 Nm med endast 3,3 liter motorvolym. Motorns små dimensioner indikerar framtiden för nästa generation av kompakta, mer effektiva och högpresterande motorer där SinterCast CGI väntas behövas i motorblock och andra komponenter. Kombinerad med Audis välkända Quattro chassiteknologi, erbjuder A8 V8 TDI utmärkta köregenskaper med avsevärda fördelar beträffande bränsleförbrukning. Audi har bekräftat att A8 V8 TDI även kommer att introduceras utanför Tyskland under året. Stockholm den 25 maj 2000 Bertil Hagman Verkställande direktör SinterCast AB (publ) Tel: +46 8 660 7750 Box 10203 Fax: +46 8 661 7979 SE-100 55 Stockholm e-post:info@sintercast.com Sweden websida: http://www.sintercast.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/25/20000525BIT00020/bit0002.pdf