Prisad energibesparing

Arbetet med att minska energiförbrukningen i Stockholm stads skolor och förskolor prisas.

Fastighetsägaren SISAB har tilldelats Energismart Award 2013 av el-teknikgrossisten Elektroskandia.

– Väldigt kul att vårt framgångsrika arbete uppmärksammas, säger Åsa Öttenius, vd för SISAB.

Under 2012 har SISAB lyckats pressa energiförbrukningen med 5,9 procent, en besparing som motsvarar 8 miljoner kronor.

– Detta är ett långsiktigt, målmedvetet och viktigt arbete som vi fortsätter med i våra skolor och förskolor, säger Åsa Öttenius.

Elektroskandias motivering till att SISAB tilldelas Energismart Award 2013:

”Med ett tydligt målsatt miljö- och energiarbete är SISAB ett föredöme för att anpassa sig till ett modernt och hållbart samhälle. Bara under 2012 har man med hjälp av smarta energibesparingar och driftoptimering lyckats minska energiförbrukningen med 5,9 procent i sitt fastighetsbestånd, vilket genererar en besparing på 8 miljoner.

Vi anser att SISAB:s målmedvetenhet bidrar till att skapa en viktig grund för våra framtida generationer – våra barn”

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.