Sivers IMA ingår samarbete med Integrated Device Technology

Idag förtydligar Sivers IMA ett tidigare annonserat samarbetsavtal*. Partnern i tidigare nämnda samarbete är Integrated Device Technology, Inc. (NASDAQ: IDTI) och samarbetet syftar till att erbjuda marknaden en “state-of-the-art” millimetervågslösning på V-band för infrastrukturtillämpningar. Denna gemensamma lösning bygger på IEEE 802.11ad standarden och inkluderar “IDT® RapidWave™ dual modem” tillsammans med Sivers IMAs RFIC TRX-BF01 som lanserades förra veckan.

Denna helt nya 60 GHz RFIC innehåller bland annat “beam forming” funktionalitet baserat på 16st sändar- och 16st mottagarkanaler. Sivers IMA kommer också att kunna erbjuda en optimerad sk “patch antenn” som en del av ett heltäckande erbjudande. Lösningen är sk “carrier grade” och lämpar sig för tillämpningar inom såväl tele- som datakommunikation med behov av hög prestanda, robusthet samt höga datahastigheter och bygger på millimetervågsteknologi för V-band (60 GHz). De främsta tillämpningarna för denna banbrytande teknologi är trådlös bredbandsaccess (sk Fixed Wireless Access), sk “meshde nätverk” och backhaul.

“Vi är väldigt glada och förväntansfulla att få göra gemensam sak med IDT för att erövra den växande marknaden för IEEE 802.11ad med fokus på infrastruktur och jag är imponerad över det gemensamma arbetet våra två team lyckats åstadkomma på kort tid”, säger Anders Storm, VD för Sivers IMA. “Kombinationen av våra ingående produkters egenskaper skapar en lösning som erbjuder mycket hög kapacitet, robusthet mot störningar och en enastående länkbudget, vilket kommer att skapa ett unikt mervärde för våra kunder som vill utnyttja det breda licensfria spektrat för V-band.”

“Samarbetet med Sivers IMA speglar väldigt väl IDTs strategiska fokus, investeringar och åtaganden att etablera millimetervågstekniken inom trådlös infrastruktur”, säger Sean Fan, Vice President and General Manager på IDTs Computing and Communications Division. “Vi ser stora möjligheter i användandet av millimetervågsteknologi inom såväl access som backhaultillämpningar.”

Den kombinerade lösningen som IDT och Sivers IMA erbjuder är en unik lösning utan motsvarighet på marknaden idag. Exempelvis är IDT’s RapidWave RWM6050 ett sk “dual modem”baserat på 28nm CMOS teknologi och erbjuder en unik integrationsgrad, där två modem ryms på samma chip, vilket lämpar sig för flera intressanta användningsområden för infrastruktur inom såväl data- som telekommuniation. Sivers IMAs RFIC bygger på Kisel-Germanium teknologi, som erbjuder utomordentlig RF prestanda paketerat i en eWLB kapsel för enkel ytmontering. Sivers IMAs RFIC och IDTs RapidWave RWM6050 planeras att levereras till utvalda kunder under Q2 2017.

Samerbetet innebär att IDT kommer återförsälja Sivers IMA’s RFIC och att Sivers IMA har möjlighet att sälja IDTs RapidWave dual modem till utvalda kunder.

För ytterligare information: Anders Storm, CEO

E-mail: anders.storm@siversima.com

*Pressmeddelande 2016-12-12 “Framstående amerikanska halvledarföretag och Sivers IMA i partnerskap om WiGig ”

Denna information är sådan information som Sivers IMA är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 Februari 2017.

SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar. Sivers IMA Holding AB är listat på AktieTorget under kortnamnet SIVE. För mer information: http://siversima.com.

Integrated Device Technology, Inc. develops system-level solutions that optimize its customers' applications. IDT's market-leading products in RF, real-world interconnect, wireless power transfer, serial switching, interfaces, automotive ASICs, battery management ICs, sensor signal conditioner ICs and environmental sensors are among the company's broad array of complete mixed-signal solutions for the communications, computing, consumer, automotive and industrial segments. Headquartered in San Jose, Calif., IDT has design, manufacturing, sales facilities and distribution partners throughout the world. IDT stock is traded on the NASDAQ Global Select Stock Market® under the symbol "IDTI." Additional information about IDT can be found at www.IDT.com. Follow IDT on Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube and Google+.

Vi är väldigt glada och förväntansfulla att få göra gemensam sak med IDT för att erövra den växande marknaden för IEEE 802.11ad med fokus på infrastruktur och jag är imponerad över det gemensamma arbetet våra två team lyckats åstadkomma på kort tid. Kombinationen av våra ingående produkters egenskaper skapar en lösning som erbjuder mycket hög kapacitet, robusthet mot störningar och en enastående länkbudget, vilket kommer att skapa ett unikt mervärde för våra kunder som vill utnyttja det breda licensfria spektrat för V-band.
Anders Storm, VD för Sivers IMA
Samarbetet med Sivers IMA speglar väldigt väl IDTs strategiska fokus, investeringar och åtaganden att etablera millimetervågstekniken inom trådlös infrastruktur. Vi ser stora möjligheter i användandet av millimetervågsteknologi inom såväl access som backhaultillämpningar.