Sivers IMA på Mobile World Congress

Mobile World Congress (MWC) öppnar i Barcelona den 27 februari och Sivers IMA kommer att delta i världens största forum för mobiltelefonindustrin för att träffa kunder och partners, presentera nya produkter och diskutera framtidens möjligheter för millimetervågsteknologin.

I år kommer Sivers IMA att  demonstrera sitt transceiver chip TRX 1608-LT6275 och alla de möjligheter som detta chip erbjuder. Chipet har en mycket hög integrationsgrad, vilket resulterar i avsevärda kostnadsbesparingar för kunderna. Vi kommer att visa att produkten fungerar över hela det utökade V-bandet (57-71 GHz), där Sivers IMA sannolikt är den första leverantören i världen som kan visa upp fungerande enheter i området 66-71 GHz, vilket nyligen har gjort tillgängligt i USA av den amerikanska frekvensmyndigheten, FCC.

“Jag är mycket stolt över att vi kommer att kunna visa en produkt med exceptionell RF prestanda. Vi har tidigare annonserat att produkten stödjer 64 QAM med vår interna  SiGe VCO, men nu kommer vi även kunna visa att den i demostationsmiljö klarar modulationsgrader upp till 256QAM, detta är möjligt tack vare att den integrerade VCOn på chipet har ett väldigt lågt fasbrus, som är i världsklass. Detta är en unik egenskap för denna typ av komponenter och hade inte varit möjlig att utveckla utan vårt mycket kompetenta RFIC team. För våra kunder ser vi att detta kan innebära en avgörande skillnad i funktionalitet och kostnad”, säger Anders Storm, VD för Sivers IMA.

TRX 1608-LT6275 går nu att beställa för såväl test och utvärdering som utvecklingsaktiviteter.

I demonstrationen av Sivers IMAs produkter kommer man att samarbeta med Gapwaves, ett svenskt antennföretag, som kommer att tillhandahålla sin patenterade GAP-antenn i en konfiguration ihop med Sivers IMAs RFIC.

“För oss är det en fantastisk möjlighet att kunna visa upp våra antenner i Sivers IMAs demo setup”, säger Lars-Inge Sjöqvist, CEO på Gapwaves.

“Det är stimulerande och ett bra exempel på hur två svenska hi-tech bolag verksamma inom millimetervågsområdet, kan samarbeta och stötta varandra med spetsteknologi på ett event som MWC”, säger Anders Storm, VD på Sivers IMA.

Förutom att demonstrera sina unika produkter, kommer Sivers IMA också att möta och diskutera med kunder runt den nyligen lanserade TRX BF/01, som är en RFIC ämnad för IEEE 802.11ad. Med dessa båda RFIC produkter, kommer man att diskutera samarbeten och strategier med såväl kunder som potentiella partners kring hur man bäst utnyttjar millimetervågsteknologin i produkter som adresserar utmaningar inom såväl dagens som i morgondagens nät.

Sivers IMA kommer att genomföra demonstrationer och diskussioner med utvalda kunder i rum 2A38MR, Hall 2 på Mobile World Congress.

För ytterligare information:

Denna information är sådan information som Sivers IMA är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2017.

SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar. Sivers IMA Holding AB är listat på AktieTorget under kortnamnet SIVE. För mer information: http://siversima.com.

Gapwaves AB är sprunget ur forskning på Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011 för att kommersialisera innovationer för effektiv trådlös kommunikation. I och med den exponentiellt ökande användningen av bild och video i våra mobila enheter uppkommer också ett ökande behov av högpresterande trådlösa system. Till dessa system utvecklar Gapwaves AB vågledar- och antennprodukter baserade på den patenterade GAP-vågledarteknologin. Bolagets marknader är bland annat radiolänkar inom telekom, bilradar, avlyssningssystem och rymdobservatorier.

Jag är mycket stolt över att vi kommer att kunna visa en produkt med exceptionell RF prestanda. Vi har tidigare annonserat att produkten stödjer 64 QAM med vår interna SiGe VCO, men nu kommer vi även kunna visa att den i demostationsmiljö klarar modulationsgrader upp till 256QAM, detta är möjligt tack vare att den integrerade VCOn på chipet har ett väldigt lågt fasbrus, som är i världsklass. Detta är en unik egenskap för denna typ av komponenter och hade inte varit möjlig att utveckla utan vårt mycket kompetenta RFIC team. För våra kunder ser vi att detta kan innebära en avgörande skillnad i funktionalitet och kostnad
Anders Storm, VD för Sivers IMA
Lars-Inge Sjöqvist, CEO på Gapwaves