Breddat ägande i Bankhall

Breddat ägande i Bankhall Skandia säljer 5 procent av aktiekapitalet i dotterbolaget Bankhall till Norwich Union, som är Storbritanniens största försäkringsbolag och som ingår i Aviva-koncernen. Norwich Union har en option att kunna förvärva ytterligare 4,99 procent av aktiekapitalet i Bankhall mellan 2005 och 2009. "På grund av den förändrade lagstiftningen, blir det alltmer tydligt att leverantörer och rådgivare måste samarbeta. Vi ser därför den här typen av samarbete som ett sätt att ytterligare stärka distributionen av finansiella produkter i Storbritannien", säger Alan Wilson, vice VD i Skandia, i en kommentar till affären. "Den här investeringen understryker vår ambition att utveckla marknaden för finansiell rådgivning. Bankhall strävar efter att utveckla sin närvaro på en föränderlig marknad. Vi vill gärna stödja det arbetet och delta i utvecklingen av nya lösningar tillsammans med Bankhall", säger Peter Hales, marknadsdirektör i Norwich Union. Skandia förvärvade Bankhall under 2002. Bankhall är en ledande leverantör av tjänster till mer än 6 000 oberoende rådgivare (IFA's) på den brittiska marknaden, verksamma i ca 2 000 företag. Eventuella frågor: Alan Wilson, Executive Vice President and Head of the UK & Asia Pacific Division, phone + 44 023 80 33 44 11 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00140/wkr0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se