Delårsrapport januari - mars 2000

*) DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2000 Försäljningen ökade 118 procent till 59 miljarder SEK Skandia blev under första kvartalet det största bolaget på försäljning av fondförsäkringsprodukter i USA Rörelseresultatet för kärnverksamheterna ökade 105 procent till 2 053 MSEK Koncernens rörelseresultat ökade 957 MSEK till 2 202 MSEK Tillgångar under förvaltning ökade 124 miljarder SEK sedan årsskiftet, till 957 miljarder SEK Kommentar av Lars-Eric Petersson, verkställande direktör och koncernchef: "Skandias försäljningsframgångar fortsätter. Vi kan nu glädjas åt tjugo kvartal i följd med försäljningsökning. Arbetet med att utveckla marknadens bästa produkter och kontinuerligt förstärka våra distributionsled ger frukt. Vi är nu av aktuariekonsultfirman Tillinghast rankade som världens näst största fondförsäkringsbolag. Förutsättningarna för en fortsatt god tillväxt ser gynnsamma ut. Det är inte bara försäljningen vi kan glädjas åt utan också en ökad vinstmarginal på nytecknad fondförsäkring. Detta förklaras främst av att tillgångar under förvaltning ökat till nivåer som ger märkbara skalfördelar. I april har myndighetstillstånd erhållits för försäljningarna av Vesta i Norge och NIG i England. Därmed är omstruktureringen av Skandiakoncernen, till ett renodlat spar- och kapitalförvaltningsbolag, färdig. Arbetet med att sammansmälta de tre ingående enheterna i skadeförsäkringsbolaget If fortsätter oförtrutet. Genomgripande förändringar i styrelse och ledning av Pohjola har dock medfört att den finska integrationen något fördröjts. Nu har emellertid samtliga handlingar inlämnats till finska Finansinspektionen och ett snabbt tillståndsbeslut bör kunna erhållas." ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00120/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se