Hans Johnsson ny vd i Skandia Fonder AB och Carlson Lärarfonder AB

Hans Johnsson har utsetts till vd i Skandia Fonder AB och Carlson Lärarfonder AB med tillträde den 17 januari 2005. Han efterträder Peter Friberg som nyli-gen utsågs till chef för den nya enheten Fondprodukter inom Skandia Sverige. Hans Johnsson är 42 år gammal och kommer närmast från DnB NOR Asset Management AB där han är chef för den europeiska aktieförvaltningen. "Vi är mycket glada att Hans Johnsson har valt att börja arbeta som vd för Skandia Fonder och Carlson Lärarfonder", säger Peter Friberg. "Verksamheten, som omfattar både fondförsäkring och direktsparande i fonder, får nu en kraft-fullt förstärkt förvaltningskompetens. Detta kommer att bli värdefullt för kun-derna hos Skandia Fondförsäkring, Skandia Fonder och Carlson Lärarfonder.” ”Fondbolagens förvaltningsavtal med DnB NOR Asset Management påverkas inte. Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete.”, avslutar Peter Friberg”. För ytterligare frågor: Peter Friberg, chef Fondprodukter Skandia Sverige, tel 08-788 19 35 Gunilla Svensson, presschef, tel 08-788 42 97

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se