Hans Svensson förstärker Skandia

Hans Svensson förstärker Skandia Hans Svensson, tidigare statssekreterare på socialdepartementet och VD för Försäkringskasseförbundet, börjar på Skandia den 1 augusti 2000. Hans Svensson har lång erfarenhet av både socialförsäkringar och pensionssystem i Sverige och internationellt. Han är en av personerna bakom det nya pensionssystemet och var ordförande i genomförandegruppen. Dessutom är han ambassadör inom ett projekt som sjösatts av den internationella organisationen på socialförsäkringsområdet, ISSA. Hans Svensson ska utföra uppdrag direkt åt koncernchefen för att stärka Skandiakoncernens övergripande strategiska affärsutveckling i Norden och övriga Europa. På Skandia Liv ska han också arbeta som rådgivare för att utveckla verksamheten i Sverige och på de övriga nordiska marknaderna, både spar- och välfärdsprodukter. "Inom ISSA försöker vi hitta nya vägar för att globalt förstärka pensionssystemen, att göra dem mer finansiellt uthålliga. Dessa och andra erfarenheter hoppas jag kunna bidra med för att ytterligare utveckla Skandias verksamhet i Sverige och internationellt", säger Hans Svensson. Hans Svensson har åtskilliga tunga uppdrag och avser att lämna ett par av dessa. Exempelvis har han arbetat aktivt för att skapa ett nytt forskningsråd för sociala frågor och arbetsliv, ett forskningsråd som snart startar sin verksamhet. Han är rektor för TCO:s nya Internet- pensionsskola och han sitter som expert i regeringens familjepolitiska utredning. Lars-Eric Petersson, koncernchef Skandia säger i en kommentar: "Vi är mycket glada över att kunna knyta Hans Svensson till Skandia. Han tillför stor erfarenhet och kompetens inom pensionsområdet, både från Sverige och utlandet." För ytterligare kommentarer: Ola Ramstedt, personaldirektör Skandia, tel 08-788 31 03 Birgitta Hammarström, presschef Skandia, tel 08-788 27 55, 070-378 27 55 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00380/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se