Skandia kraftsamlar på nya marknader

Skandia kraftsamlar på nya marknader Jan R Carendi, ställföreträdande koncernchef i Skandia, ska leda Skandias framgångsrika verksamhet inom fondförsäkring på nya marknader. Wade Dokken har utsetts till CEO i American Skandia. Han efterträder Jan R Carendi som har varit CEO sedan American Skandia startades för drygt tio år sedan. Wade Dokken har varit COO i American Skandia sedan den 1 januari 2000 och ingår även i Skandias koncernledning. Han kom till American Skandia 1989. Lars-Eric Petersson, VD och koncernchef i Skandia, kommenterar förändringen: "Flera intressanta marknader växer nu fram där vi i Skandia vill bygga upp starka marknadspositioner. Jan R Carendi har i Skandia fått en omfattande erfarenhet av att bygga upp nya marknader. Hans erfarenhet och entreprenörsanda kommer att bli en stor tillgång i denna satsning." Jan R Carendi säger i en kommentar: "Efter nästan 30 år i Skandia ser jag med tillfredsställelse på att Skandia har uppnått en globalt ledande position inom fondförsäkringsprodukter och tillhörande tjänster. Därför känns det naturligt att lämna över arvet från Skandias mer mogna marknader till nästa generations ledare. Jag ska nu ägna all min kraft åt att utveckla nya marknader och produkter." Samtliga förändringar sker från och med den 1 juni 2000. För ytterligare information: Birgitta Hammarström, presschef Skandia, tel 08-788 27 55, 070-378 27 55 Harry Vos, chef Investor Relations Skandia, tel 08-788 36 43 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00200/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se