Skandia ledande inom Knowledge Management

Skandia ledande inom Knowledge Management Skandia har för tredje året i rad utnämnts till ett av världens ledande företag inom Knowledge Management av KNOW Network, ett nätverk som regelbundet gör jämförande studier av företag globalt. Det första urvalet har gjorts av ledare från företagen i Fortune Global 500 tillsammans med en panel av olika ledare från kunskapsintensiva företag. Av 139 utsedda företag har så småningom de 20 bästa rankats som Most Admired Knowledge Enterprises. Skandia är det enda svenska företaget som fått detta pris. Skandia nämns speciellt när det gäller två av åtta centrala motiveringar för utmärkelsen. Skandia anses framgångsrikt ha etablerat och kunnat ta tillvara en kunskapsintensiv kultur samt lyckats att maximera värdet på bolagets intellektuella kapital. Ulf Spång, viceVD i Skandia, säger i en kommentar: "Vi är glada över att ännu en gång ha fått denna utmärkelse. Det visar att vår strategi är riktig när det gäller att skapa uthållig tillväxt med en innovativ företagskultur, där det intellektuella kapitalet lyfts fram. Att jämföras med de bästa bolagen i världen är en sporre för våra framtida satsningar." Dessa bolag har i år erhållit utmärkelsen Most Amired Knowledge Enterprises: 1. Buckman 11. Skandia Laboratories 2. General Electric 12. Intel 3 Hewlett-Packard 13. IBM 4. Arthur Andersen 14. Andersen Consulting 5. Cisco Systems 15. Lucent Technologies 6. Microsoft 16. BP Amoco 7. Ernst & Young 17. Siemens 8. Xerox 18. 3M 9. Nokia 19. Royal Dutch/Shell 10.World Bank 20. PricewaterhouseCoopers För ytterligare information: Henrik Danckwardt, Senior Vice President, Skandia AFS, tel, 08-788 4644 Jan Hoffmeister, Vice President, Intellectual Capital Management, tel, +1-203-925 6965 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT01080/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se