Skandia Liv sänker återbäringsräntan

Skandia Liv sänker återbäringsräntan Från den 1 april 2003 sänker Skandia Liv återbäringsräntan på kundernas försäkringskapital till 0,5 procent, före skatt, om sparandet skett före den 22 juli 2002. För nya premier som betalats efter det datumet är återbäringsräntan oförändrat 3 procent före skatt. Sänkningen påverkar inte försäkringarnas garanterade värden. Skandia Liv är ett av marknadens mest solventa bolag och kommer att kunna stå för sina garanterade åtaganden. I det rådande finansiella läget då bolagets kollektiva konsolideringsgrad en längre tid legat under 90 procent så är det nu oundvikligt att återbäringsräntan måste sänkas ytterligare för gammalt sparande. Hur länge återbäringsräntan kommer att ligga kvar på denna nivå är beroende av den fortsatta utvecklingen av ekonomi och aktiemarknader. Marie-Louise Wenander, chefaktuarie Skandia Liv säger i en kommentar: "Nedgången på aktiemarknaden har visat sig långvarig och osäkerheten späds nu på av konflikten i Irak. I det läget är det vår skyldighet att anpassa återbäringsräntan. Det är nödvändigt för att skydda försäkringstagarnas kapital och för att garantera rättvisa mellan äldre och yngre sparande." Kontaktpersoner: Marie-Louise Wenander, Chefaktuarie Skandia Liv, tel: 08-788 46 65 Bengt-Åke Fagerman, vVD Skandia Liv, tel: 08-788 21 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00510/wkr0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se