Skandia Media Invest delägare i franska IDP

Skandia Media Invest delägare i franska IDP, expert på interaktiva tjänster i digital-TV Skandia Media Invest satsar nu på Frankrike, det land som är världsledande på interaktiva tjänster i digital-TV. Ett 50-tal projekt har lanserats kring e-handel, trafikinformation, banktjänster på TV, sport m.m byggda på RegieLine från IDP, ett system för utveckling av interaktiva TV-tjänster. Skandia Media Invest köper 28 procent av IDP för 8 miljoner euro med avsikt att lansera företagets system på den globala TV-marknaden. De flesta ledande länder i världen kommer under de närmaste decenniet att gå från analog till digital TV. Det öppnar för digitala tjänster där tittaren via sin fjärrkontroll bland annat kan hämta information och göra affärer. IDP grundades redan 1992 som producent av interaktiva media. Företaget har sedan 1996 utvecklat en plattformsoberoende teknik kallad RegieLine som underlättar för programmakare och annonsörer i digitala TV-nät att ta fram interaktiva tjänster. Några av de 50-talet tjänster där RegieLine har använts är finansiella tjänster för Confidis, aktiekurser för La Tribune, trafiknyheter i Paris, en enkel resekatalog för Jet Tours, försäljning av böcker och CD-musik för den franska bokkedjan FNAC samt interaktiva tjänster för franska öppna mästerskapen i tennis. Systemet används också i andra sammanhang som för interaktiv TV-reklam på flygplatser och för att patienter på franska sjukhus skall kunna göra individuella beställningar av mat förenligt med den sjukdom de behandlas för. I en riktad emission investerar Skandia Media Invest 8 miljoner euro och erhåller därmed 28 procent av IDP. Samtidigt som Skandia Media Invest går in i bolaget, har också ledningen förstärkts med nye VD:n Charlie Horrell, tidigare News Corporation, UPC och United News, och Peter Morgan i styrelsen, ordförande i Baltimore Technologies och tidigare ordförande i Pace MicroTechnology. I och med investeringen tillhör IDP det nätverk av företag inom digitala media som Skandia Media Invest etablerar på paneuropeisk basis. För tillfället har Skandia Media Invest investeringar i Spanien, Sverige och Frankrike. "IDP passar perfekt in i vår strategi att kunna utnyttja portföljbolags produkter och tjänster i andra delar av nätverket. IDP:s projekt visar tydligt på den globala potentialen för både företaget och interaktiv digital TV. Vi hoppas kunna berätta om fler investeringar både i Frankrike och i övriga Europa inom en snar framtid", säger Michael Werner, VD Skandia Media Invest, i en kommentar. Skandia Media Invest bildades i april 2000 och har som affärsidé att bygga strategiska och finansiella värden genom att investera i och utveckla nya digitala interaktiva medier på en internationell marknad. Skandia Media Invest är ett dotterbolag till Skandia. För ytterligare information kontakta: Michael Werner, VD Skandia Media Invest, tel +46-8-54 50 31 00 Birgitta Hammarström, presschef Skandia, tel +46-8-788 27 55, +46-70-378 27 55 Charlie Horrell, VD IDP, tel +33-1-40 09 58 58 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00210/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se