Skandia tar initiativet inom interaktiv karriärutveckling och introducerar Ibility AB Skandia tar initiativet inom interaktiv karriärutveckling genom att gå in som utvecklingspartner och investera cirka 30 miljoner kronor i det nya bolaget Ibility AB. Parterna ska tillsammans introducera ett nytt arbetssätt inom karriärutveckling som kombinerar ett interaktivt webb-baserat system med personlig coaching. Skandia har sedan tidigare medvetet arbetat med människors möjligheter till ökat individuellt inflytande inom till exempel sjukvård och sparande. Bolaget bygger nu vidare på samma bärande idé, nu för att hjälpa individer att påverka och forma sitt eget arbetsliv. - Med Ibility AB gör vi vårt långsiktiga arbete med kompetens mer konkret, säger Ola Ramstedt, personaldirektör på Skandia. Från att med kompetensförsäkring stimulera och finansiera kompetensutveckling, till att nu erbjuda alla medarbetare i företag ett praktiskt stöd för att ta tillvara sina talanger på klokaste sätt. När varje individ aktivt tar ansvar för sin egen karriärutveckling ökar företagets produktivitet. Ibility AB är ett nytt företag som utvecklar moderna arbetssätt inom individuell karriärutveckling - genom att kombinera interaktiva webb-baserade system med personlig coaching. En grundläggande tanke är att göra det lättare för individen att själv ta kontroll och aktivt påverka sin egen arbetssituation och utveckling. Arbetssättet tillhandahåller verktyg som hjälper alla medarbetare på ett företag att analysera sin omgivning, identifiera personliga mål och dra konkreta slutsatser för en egen utvecklingsplan. Ibility AB ska med Skandia under det kommande året anpassa arbetssättet till olika företag och organisationer och introducera det för deras medarbetare. - Ibility ska vända sig till framsynta företag som i sin strategi vill ta till vara medarbetarnas individuella drivkrafter, säger Tomas Tjajkovski, grundare av Ibility AB. Med Ibilitys arbetssätt blir det tydligare för mig som individ vilka mina talanger är och när jag fungerar bäst - och därmed hur jag bör påverka min arbetssituation, på kort sikt och längre fram i tiden, fortsätter Tomas Tjajkovski. Ibility AB grundades 2000 av Tomas Tjajkovski och Peter Wolpert. Tomas har tidigare byggt upp Antenn Samarbetspartner, Sveriges största karriärkonsultföretag, där han initierat karriärutvecklingsprojekt bland annat hos SEB, SAS, AstraZeneca, Nordbanken, Posten och Föreningssparbanken. Peter Wolpert har bl.a. arbetat tidigare som managementkonsult på McKinsey & Co. Leif Passmark, affärsutvecklare på Skandia och en av nyckelpersonerna bakom Skandia Link samt Jan Wangärd, VD på Skandia Lifeline går nu in i Ibility AB:s styrelse. Skandias personaldirektör Ola Ramstedt ingår i bolagets senior advisory board. För mer information, kontakta: Tomas Tjajkovski, Ibility AB: tel 070-593 54 12, e-post: tomas.tjajkovski@ibility.se Birgitta Hammarström, Skandia: tel 08-788 27 55, mobil tel 070-378 27 55, e- post: birgitta.hammarstrom@skandia.se Ibility AB utvecklar nya arbetsmetoder inom individuell karriärutveckling - genom att kombinera interaktiva webb-baserade system med personlig coaching. Ibility AB vänder sig till moderna arbetsgivare som vill stärka sin kompetens och konkurrenskraft genom att utgå från medarbetarnas egna initiativ och ansvar. Processen bygger på individuellt ställningstagande och praktisk handling. Ibility AB ägs av Skandia och Ibility AB:s personal. Företaget är verksamt på den europeiska marknaden med huvudkontor i Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT01180/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT01180/bit0002.doc

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se